– Alle klarer å barbere seg og det er nesten gratis, men klarer vi å gi kundene en god opplevelse kommer de gjerne tilbake

FULLT KJØR: Det har ikke vært mange hvileskjær siden Thor Åge Olsby åpnet barbersalongen Cut Throat på Østre torg for fem år siden. Det har vært en braksuksess.  Alle foto: Frank Morgan BAKKEN

FULLT KJØR: Det har ikke vært mange hvileskjær siden Thor Åge Olsby åpnet barbersalongen Cut Throat på Østre torg for fem år siden. Det har vært en braksuksess. Alle foto: Frank Morgan BAKKEN

Da Thor Åge Olsby hadde sin første dag på Cut Throat ville han ikke ha med kake i frykt for måtte spise den alene. Han ble nesten sjokkert da han så køa og den har holdt seg i fem år.

DEL

Mandag denne uka var det nøyaktig fem år siden Olsby oppfylte drømmen sin og startet opp en god, gammeldags barbersalong i Hamar sentrum. Da hadde han en mannsalder som frisør bak seg, men hadde lenge tenkt på å rendyrke del delen av yrket han likte best, nemlig skjegg og herrefrisering. Alt tyder på at det var et lurt valg.

Ville ikke ha kake

Men å si at han var rolig som skjæra på tunet og komfortabel med valget han hadde tatt før oppstarten vil være en grov overdrivelse. Det vil faktisk være reinspikka løgn. Det var nemlig få perioder med hvilepuls når dagen for åpning av Cut Throat opprant.

– Tida fra deg jeg bestemte meg til å gjøre dette og til jeg faktisk fikk åpnet var en veldig spesiell tid. Alt var jo usikkert og jeg visste jo ikke om folk ville komme. Kona ville sende med meg kake som jeg kunne spandere på kundene mine og en nabo ville gjøre det samme. Da ble jeg litt stressa. Tenk å sitte her med to kaker og kanskje ingen kunder? Nei, det var helt uaktuelt å ta med kake, sier Olsby og ler.

Med fasit i hånd kunne han bestilt hele disken fra Baker Kristiansen i tillegg.

– Da jeg åpnet var det kø utenfor her og telefonen ringte i et spenn i flere dager, sier han.


Time til jul? Glem det!

Og slik har det egentlig vært i all ettertid. Det er ikke kø sånn i ordets rette forstand ettersom de fleste bestiller time og kommer rett i forkant av den, men det er vært mange ledige linjer i Olsbys ordrebøker disse fem årene.

– Det går jevnt og trutt og jeg er fullbooket i mange uker framover nå. Om noen tenker på å få seg en klipp eller barbering til jul, så er det i utgangspunktet for seint om jeg ikke får noen avbestillinger, forteller Olsby.

Og trafikken han opplever er ikke ekstraordinær fordi det nærmer seg jul.

– Det har egentlig vært sånn hele tiden og vi har ikke hatt en eneste periode hvor trafikken har dabbet av nevneverdig. Vi måtte jo ha stengt i sju uker på grunn av koronaen og da jeg åpnet igjen var det lang kø og telefonen kimet sammenhengende i flere dager, sier han.

Selger en opplevelse

Dette med barbersalonger og det å få hjelp til å barbere seg tilhører unektelig en forgangen tid og det å få sveisen justert får man gjort til en tredjedel av prisen hos flere aktører rett i nærheten av Cut Throat. Hvordan kan det da ha seg at det er ventelister og at kundene setter seg opp på nye timer flere måneder framover? Sylskarpe kniver og varme håndklær i en avslappende atmosfære er litt av nøkkelen her.

– Det å barbere seg sjøl koster så godt som ingenting og alle klarer det jo. Det er opplevelsen folk betaler for. Klarer vi å gi kundene en god opplevelse kommer de gjerne igjen. For mange som oppsøker frisøren er det bare om å gjøre å bli kvitt håret og det er det mange som tilbyr i Hamar. Men enkelte kommer altså på grunn av opplevelsen, forteller han.

SNUR IKKE: Menn har blitt mer opptatt av utseende og velvære og Olsby er sikker på at den trenden ikke kommer til å snu.

SNUR IKKE: Menn har blitt mer opptatt av utseende og velvære og Olsby er sikker på at den trenden ikke kommer til å snu.


Ønsker ikke å utvide

Salongen på Østre Torg er som tatt ut av en amerikansk film fra 1930 om man ser bort fra ikke bare en, men to utstoppede grevlinger og et elghode.

– Autentisk, men med lokale tilpasninger, sier han og ler.

Lokalet han disponerer er langt og smalt slik de tradisjonelle lokalene barbersalongene gjerne var og de svinetunge barberstolene er over 120 år gamle. Hyllene bugner over av produkter til både fjes og frisyre, og i døråpningen har han en forbløffende anstendig samling spaserstokker. Han tenker også på ta inn litt andre typer herreprodukter etter hvert, så det kommer til å bli enda mindre luft i lokalet. Med ganske hardpakket sjappe og fulle ordrelister vil det for mange være nærliggende å finne noe større og/eller åpne en ny filial. Olsby tenker ikke i de baner.

– Jeg synes lokalene her er helt ideelle. Det er trangt og intimt, noe som skaper en lun atmosfære. Det å etablere en salong til er uaktuelt. Når man ikke kan ha fullt fokus på et sted er ofte resultatet at kvaliteten blir dårligere. Vi er to som jobber fullt her nå og vi ønsker å få med oss en til på laget, sier han.

Olsby er nemlig ikke redd for at trenden skal snu, at denne type velvære for menn er et motefenomen som går over.

– Dette med skjegg begynte å ta av litt for 7–8 år siden og jeg tenkte at det var et bra tidspunkt å satse på. Nå er det mer populært enn det var for fem år siden og jeg er ganske sikker på at dette er en mote som holder seg, avslutter han.


Artikkeltags