Etter tre år er Johans drømmelimo endelig klar

I RUTE IGJEN: Etter tre år er «Cadillac Fleetwood Holum/Gresby Brougham» klar for gå i rute igjen. Fra venstre: Ove Armann Isaksen, Ann-Kristin Græsby og Johan Græsby.

I RUTE IGJEN: Etter tre år er «Cadillac Fleetwood Holum/Gresby Brougham» klar for gå i rute igjen. Fra venstre: Ove Armann Isaksen, Ann-Kristin Græsby og Johan Græsby. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Den ble funnet igjen på en låve og var totalvrak. Etter tre års oppussing er endelig Johan Græsbys OL-limo klar for vegen.

DEL

Hamar Dagblad har tidligere skrevet om den spesialbygde Cadilac'en, som er preget med navnet «Cadillac Fleetwood Holum/Gresby Brougham» på grunn av Hamar Bilutleie-grunnlegger Torolf Holum og «Gresby» og kjøper Johan Græsby.

– Et vrak

Den ble anskaffet til OL i 1994, og mange storheter har sittet i den, som Fats Domino og Frank Sinatra. Mona Grundt leide inn bilen til sitt bryllup.

Bilen havnet til slutt hos en gårdbruker i Østfold. Daglig leder i Hamar bilutleie, Ove Armann Isaksen fant den ved en tilfeldighet på Finn.no. Og dermed ble den kjøpt tilbake av Græsby. Men de fikk et vrak.

– Han som eide den i Østfold hadde behandlet den som en traktor. Den så ikke ut, forteller Græsby.

Isaksen har sammen med bilmekaniker Evaldas Kongelis brukt utallige timer på å gjøre bilen i stand igjen.

For Græsby var tydelig:

– Skal vi ha en limousin så må den være topp, hvis ikke så selger i vi den.

– Hva har skjedd med bilen siden sist, Isaksen?

– Bilen ble kjørt til Solør Antirust. Der ble det tatt en skikkelig gjennomgang. Bilen ble heist opp og sandblåst, og lagt på et beskyttelseslag pluss to lag med tectyl. Vi har demontert «skjørtene» nederst på bilen. Deretter ble bilen kjørt til Westrum karosseri. Der ble alle dørene skjært av, for det var så mye rust. Det ble byttet plater og sveiset. Sidene ble lakkert. Koffertlokk og panser er det ikke gjort noe med. Det er bare rubbet og polert.

– Men alt av inventar i bilen er fjernet, for teppet så ikke ut. Det ble bestilt originale tepper fra USA, identiske med dem som var i bilen tidligere.

I tillegg fant man feil dempere og fjærer, slik at bilen var altfor lav.

– Og vi måtte gjøre mye med motoren. Da vi fikk den gikk den som en gammel fiskeskjøte, sier Isaksen, og legger til:

– Som du forstår, bilen var ikke pent håndtert.

Johan Græsby er imponert over forvandlingen:

– Nå er den topp! Vi har sågar fått på den Hamars-kilter.

– Hvorfor ville dere ha bilen på veien igjen?

– En må drive med litt tullball oppi alt alvoret. Og denne skal vi leie ut til bryllup og arrangementer i regionen vår.

Limousinkutyme

Eirik Skadsdammen fikk første tur. Hockeylegenden ankom isen inne i CC Amfi i bilen under hans testimonialkamp.

Og Hamar Dagblad får også prøve. Men først en liten innføring i limousin-kutyme:

– Som passasjer skal du aldri røre døra. Åpning og lukking av dørene er det sjåføren som står for, sier Græsby.

– Forresten, hvordan var det å kjøre Frank Sinatra?

– En Sinatra er et menneske med kjøtt, blod, lever og nyrer, som alle oss andre. Jeg behandlet han ikke annerledes. Men, jo da, han var veldig hyggelig, sier Græsby, og røper litt om hvem som fikk kjøre bilen under OL.

– Under OL kom det en kar fra Midtøsten og leide limoen. Vi skysset han rundt hele tiden, og han hadde visstnok nok av to ting: Penger og ensomhet.

Artikkeltags