Gå til sidens hovedinnhold

Byens sprekeste 100-åring ser fortsatt framover

Det var på ingen måte gitt at Jan Fridtjof Riberg (41) skulle drive bilbutikk. Han anså seg sjøl som middels bilinteressert og utdannet seg som økonom ved BI, men da faren Nils ønsket at yngre krefter skulle ta over driften av Oustad ble det naturlig å spørre sønnene. Nå har Jan Fridtjof styrt Hamars eldste bilbutikk siden 2008.

Sammen med broren Frank Thomas har de nå aksjemajoriteten i forretningen med nesten 70 prosent av aksjene mens far Nils, som drev butikken fra 1981 til 2008, nå fungerer som lønningsansvarlig og vaktmester i tillegg til å være styreformann.

Aldri noen bilnerd

I lokalet som fra oppstarten i 1906 huset sykkelreparatør og børsemaker glinser det i Mazdas nye modeller, et bilmerke Oustad har forhandlet siden tidlig på 70-tallet, etter at Fridtjof Riberg, Jan Fridtjofs bestefar, hadde kjøpt bedriften i 1954. Bilsalg har det for øvrig vært i bygget fra november 1921 da daværende eier Martin Oustad skjønte at det kunne være lønnsomt å satse på det.

Han hadde åpenbart økonomisk teft og akkurat det bør det ikke mangle på 100 år etter heller. Jan Fridtjof har nemlig BI-utdannelse innen økonomi og det var på ingen måte gitt at han skulle havne i bilbransjen.

– Interessen for bil blir jo på en måte litt medfødt. Det slipper man ikke unna, men jeg var aldri noen bilnerd som liten. Da min far signaliserte at han ønsket å gi seg bodde jeg i Oslo og var i tenkeboksen med tanke på om jeg skulle bli boende der eller flytte hjem til Hamar, forteller han.


Trives i sentrum

Litt avhengig av hva man karakteriserer som sentrum i Hamar er Oustad nå den eneste bilforhandler igjen i sentrumskjernen med Motorforum noen hundre meter unna som nærmeste rival. Riberg innrømmer at det er både fordeler og ulemper med å være lokalisert midt i sentrum.

– Det er veldig mange som jobber og oppholder seg i sentrum. Vi har mange fast og lojale kunder som verdsetter at vi ligger her og er komfortable med det. Bygget er derimot ikke spesielt rasjonelt til vårt formål og nå som det bygges så mye rundt oss blir vi veldig fysisk avgrenset. Vi har ikke noen muligheter for å utvide. Men vi tenker at bygget blir uansett ikke bedre en kompetansen og folka man putter inn i det. Og vi trives veldig godt her, sier han.

Lite preget av korona

Bilbransjen er stadig i endring og Riberg er tydelig på at bransjen er blitt tøffere og tøffere. Sånn sett skulle man tro at pandemien la mer stein til byrden, men salget i 2020 differerte ikke fra tidligere år. Av både nytt og brukt omsettes det vanligvis om lag 350 biler i året fra Oustad.

– Vi klarte å holde oss på det nivået i fjor også. Jeg tror bil ble viktig for mange både fordi mange dro på norgesferie og ville ruste opp bilparken i den forbindelse og fordi mange vegret seg for å kjøre kollektivt. Det gjorde utslag i at vi omstendighetene tatt i betraktning opplevde et relativt normalt år, sier 41-åringen.


Bare i startgropa

Etter lenge å ha hatt Hyundai i porteføljen kuttet Oustad ut dette for noen år siden og hadde fram til i fjor kun Mazda i sin portefølje. Da tok de inn de helelektriske merkene Byd og Maxus fra Kina og disse tror han det etter hvert vil gå mange av på norske veger.

– Det er ofte litt skepsis rundt biler fra «nye» land på markedet slik det også var når vi tok inn Hyundai fra Korea. Det merket ble jo ekstremt populært, men det trengs litt modning i markedet, forteller Riberg som antar at de helelektriske modellene fra Byd og Maxus er noe som vil trekke folk.


– Det er flere og flere som spør etter elbil, så det gjelder å følge med i tiden for vår del. Mazda har foreløpig bare en elektrisk modell (MX 30), men det kommer garantert flere. Vi ser at flere, både privatpersoner og bedrifter, er blitt langt mer miljøbevisste og ønsker seg en grønnere profil. Når det gjelder dette tror jeg at vi bare er i startgropa av noe og jeg tror nok at det på dette området vil skje mer de neste fem årene enn det har gjort på de 25 siste, avslutter han.