De lokker turistene med strandpromenaden i Hamar

KLARE: Vil trekke folk til Mjøspromeaden. Fra venstre: byutvikler Guro Vestvik, Gina Engeland Kimark (turistkontoret), Luana Johnsen Salgado (Hamar Bryggeri Isbar), Monica Blikstad (Hamar-regionen reiseliv), Mette Larsen (Norsk jernbanemuseum), Georg Vatnøy (Hamar Bryggeri Isbar), turistsjef Kari Uglem, Espen Røhne Solheim (Eventlaget), Linda Fredriksberg (Anno Museum Domkirkeodden), Jin Busterud Grethe Bøhn Busterud (Seaside Cable Park), Thea Mikkelsen Indbryn (Klatreparken Domkirkeodden), Anne Dobloug (Hamar sentrum) og Stein Ola Skaarer (KOK).

KLARE: Vil trekke folk til Mjøspromeaden. Fra venstre: byutvikler Guro Vestvik, Gina Engeland Kimark (turistkontoret), Luana Johnsen Salgado (Hamar Bryggeri Isbar), Monica Blikstad (Hamar-regionen reiseliv), Mette Larsen (Norsk jernbanemuseum), Georg Vatnøy (Hamar Bryggeri Isbar), turistsjef Kari Uglem, Espen Røhne Solheim (Eventlaget), Linda Fredriksberg (Anno Museum Domkirkeodden), Jin Busterud Grethe Bøhn Busterud (Seaside Cable Park), Thea Mikkelsen Indbryn (Klatreparken Domkirkeodden), Anne Dobloug (Hamar sentrum) og Stein Ola Skaarer (KOK). Foto:

Denne sommeren skal strandpromenaden i Hamar løftes opp og fram overfor innlandsturister.

DEL

De kalte det «Strandpromenade-samling», aktørene som samlet seg på Seaside Cablepark for å markere en kickoff av turistsesongen.

Anbefale hverandre

– Vanligvis henviser vi turistene til å gå fra Skibladnerbrygga og bort til Domkirkeodden, men vi må utvide begrepet strandpromenaden en del. For det er blitt så mange spennende aktører langs dette mjøsstrekket, at vi må be folk om å gå fra Espern og fram til kommunegrensa, sa Monika Blikstad fra Hamarregionen utvikling og reiseliv.

– I år skal de altså starte mye lenger sør, og gå langt, lang nordover. Og vi har sykler til utleie for dem som ikke vil gå de seks kilometerne.

For langs Mjøsa finner du nå disse 11 aktørene: Tjuvholmen Kro, den flytende saunaen KOK, Seaside Cablepark, Skibladner/Skibladnerkiosken, Mjøscharter, Brygga Bar, Anno Museum Domkirkeodden, serveringsvogna «Kari-Sofie», Norsk Jernbanemuseum, Klatreparken Domkirkeodden og Kafé Torp.

– Har Strandpromenaden vært mer attraktiv enn den er nå? Nei. Aldri har tilbudet vært større. Dette er indrefileten i Hamar.

Luana Johnsen Salgado og Georg Vatnøy fra Hamar Bryggeri Isbar var blant nykommerne.

De åpnet den nye isbaren på Koigen-stranden 17. mai, og selv i dårlig vær har det vært kø for å prøve is langs Mjøsa.

– Jeg har vokst opp i kiosken på Stange og sett på mormor og «beste» lage softis. Nå er det min tur til å servere is. Jeg håper at det kommer mange hyggelige mennesker innom og at det blir en hyggelig sommer, sier Salgado om årets sommerjobb.

MER MJØSA: Denne sommeren opplevelser langs Mjøsa løftes fram. Dette er fra Seaside Cable Park.

MER MJØSA: Denne sommeren opplevelser langs Mjøsa løftes fram. Dette er fra Seaside Cable Park. Foto:

Hamarregionen utvikling og reiseliv ønsker nå å skape en forståelse av strandpromenaden som et produkt.

Målet med samlingen var at aktørene skulle bli bedre kjent med hverandre, og kunne anbefale de andre punktene langs stranda.

– Viktig for å kunne gi turistene den best mulige totalopplevelsen av Hamar og promenaden vår, sier Blikstad.

30 prosent ubestemt

– «Det her er jo en eneste lang familiepark», var den nye turistsjefens (Kari Uglem) observasjon etter å ha gått Strandpromenaden for første gang.

Hun ga aktørene sine spådommer for sommerferien 2020:

– Denne sommeren blir litt annerledes, det vet vi. Men hvordan vet vi ikke. Undersøkelser viser at flesteparten skal ha Norgesferie i år. Og mange skal ha ferie i sitt nærområde, og for vår del strekker nærområdet seg langt. For det er kort vei til Oslo og Østfold. Også vil vi få en del gjester fra egen region, sier Uglem.

Hun viser til at det er hele 30 prosent som ennå ikke har bestemt seg for hva de skal gjøre denne sommeren.

– Da må vi påvirke de til å komme hit. Og standpromenaden og Mjøsa er et fint område som vi velger å løfte fram.

– Jo mer gjestene som kommer hit får oppleve og mer de får kjøpt, desto mer fornøyde blir de. Vi må selge hverandre.

Hamarregionen Utvikling og Reiseliv har laget en kampanje under navnet "#internasjonallokal».

Her løftes blant annet strandpromenaden frem.

– Vi har hatt en rekkevidde på Google Ads på oppimot en million treff, og 434.000 visninger av#internasjonallokal-kampanjen.

Skal legge planer

Byutvikler Guro Vestvik gleder seg til at kommunen lager ferdig de større planene for strandpromenaden:

– I mellomtiden er vi veldig glad for miljøene som har skapt så mye positive opplevelser og tilhørighet til Mjøsa. Vi skal gjøre det vi kan av midlertidige tiltak for å styrke Mjøsa mot sentrum, og koble på så mange spennende aktører som mulig.

– Fantastisk at det dukker opp så mye bra, fordi det er driverne som lager atmosfæren. Vi har heier på alle som kommer med initiativ og vi skal legge mange planer på hva vi kan gjøre med strandpromenaden midlertidig.

Artikkeltags