Gå til sidens hovedinnhold

De «naive idealistene» Hein og Are sikter høyt med sin nye podkast - fra fredag kan du høre resultatet

Med «Pubcasten» håper Hein Rikar Steen Michaelsen og Are M. Rønningen å gjøre seg bemerket i jungelen av podkaster i Norge selv om kompetansen deres på området er særdeles tynn. Sånn sett matcher den de økonomiske ressursene deres.

Hein Rikar Steen Michaelsen er et kjent ansikt i byen og ikke minst på Sebs hvor han har vært å se bak baren i en årrekke, de tolv siste som medeier av puben. Dette har derimot begynt å tære på for 37-åringen som nå går over i en mer administrativ rolle. I kjølvannet av beslutningen om å bli det han selv kaller «en glorifisert vaktmester» på Sebs tenkte han at det var på tide å utvide horisonten litt, komme seg ut av de faste sporene. Da fikk han en forespørsel han ikke så komme. Are M. Rønningen har vært stamgjest på puben gjennom flere år uten at han og Steen Michaelsen hadde utviklet noe dyptpløyende vennskap, men han så uansett mulighetene for et samarbeid.

–Det kom liksom ut av det blå for min del da han spurte om jeg ville være med å lage podkast og allikevel brukte jeg omtrent tre sekunder på å svare ja, sier Steen Michaelsen. Da gikk det ikke lenge før konseptet «Pubcasten» var klart og gutta er allerede i gang med innspillingen.

Solgte bilen for å få råd

Det hører med til historien at ingen av dem ha noe erfaring med denne type produksjoner, men Rønningen har bakgrunn fra det som da het Norsk Lydskole og har jobbet i Radio Hamar. Det var riktignok tidlig på 90-tallet og i de siste 20 årene har han jobbet som markedsanalytiker.

– Det er artig å vende tilbake til et lydmedium, sier han.

For å kunne produsere noe som helst i denne sjangeren trengs et minimum av utstyr i tillegg til at de av praktiske hensyn ville danne et AS. For sistnevnte kreves det en egenkapital på 30 000 og noenlunde brukbart produksjonsutstyr sniker seg fort opp i omtrent samme prisklasse.

– Det hadde vi ikke penger til, så da la jeg ut min røde Mini Cooper til salgs, forteller Rønningen.

– Nå har vi brukt omtrent 25 000 på utstyr, men vi mangler fortsatt en del. Vi har bare to mikrofoner og bruker foreløpig egne headset, forteller de.

I sitt naturlige habitat

«Pubcasten» spilles inn i sofakroken på Sebs i Grønnegata.

–Her skal vi snakke om alt som man vanligvis snakker om på pub, forteller de.

At puben brukes som innspillingslokale er kanskje naturlig med tanke på konseptet om at det skal være litt løssluppen pubprat, men optimalt lydmessig er det nok ikke.

– I den ene episoden vi har spilt inn vil sikkert enkelte legge merke til noe som durer svakt i bakgrunnen. Det er kompressoren på ølanlegget som skrur seg på, så det er noen lydtekniske utfordringer. Vi lærer derimot litt hver gang og lydkvaliteten blir bedre for hver episode, forteller den ferske podkastduoen som ikke vil at produktet skal bli for polert heller. Det gjør ingenting om folk faktisk hører at vi er på pub!

– Vi kommer i liten grad til å gjøre flere opptak. Dette skal jo høres ut som vanlige samtaler og ikke teaterstykker.


Kjente gjester

Gutta har gjennom sine yrkesliv og sporadisk sosial omgang opparbeidet seg gode nettverk og disse kommer til anvendelse når gjester skal inviteres. Geirr Lystrup har allerede vært på besøk og youtuber Halvor Harsem er på veg inn. I tillegg har de fått muntlig ja fra en rekke kjente personligheter i Norge, men ønsker ikke å røpe navnene før det er hundre prosent sikkert. Enkelte av gjestene har lokal tilknytning mens andre er litt mer langreiste. Fellesnevneren er at de må være interessante for et nasjonalt publikum, eller som et minimum: mer interessante enn dem selv.

– Vi skal være en nasjonal podkast som er lokalt forankret, sier de.

Gjestene på lista har en bra spennvidde og det er ikke en tematisk rød tråd i podkasten, men de har et overordnet ønske om hva den skal avføde:

– At både vi, gjestene og lytterne skal komme ut av det som mer imøtekommende og åpne mennesker. Vi skal sammen ha det hyggelig.

– Vi skal også prøve å bli kjent med gjestene på en helt ny måte. «Hvordan ble du den personen du er i dag?» er et spørsmål som kommer til å gå igjen og her er det rom for å fortelle mye og rom for å fortelle lite. Vi skal prøve å berøre andre temaer enn hva de vanligvis prater om, sier Rønningen og Steen Michaelsen og beskriver seg selv som «to naive idealister med sterkt samfunnsengasjement.»

– Dette kommer ikke til å bli noen politisk podkast av den grunn, men vi vil jo i passende anledninger ta opp temaer som vi tenker på, for å si det sånn, sier de og humrer.

Sikter mot topp 100

De ønsker å presisere at selv om podkasten spilles inn på pub, så blir det ikke noe fyllerør om noen skulle tro det,

– Det å spille inn podkast på pub er ikke noe vi har hørt om at andre har gjort, så vi håper med dette å kunne tilby noe unikt og at det er en ledig stol for oss i jungelen av podkaster, sier gutta som parallelt med produksjonen også jobber med å få inn sponsorer.

– Vi føler vel at vi tråkker rundt i andres sko her, for dette med sponsing har vi ikke peiling på, hvilket jo er litt uheldig siden dette er vår eneste inntektskilde. Men vi har faktisk klart å få med en god sponsor før vi i det hele tatt her publisert noe og at noen har såpass trua på oss gjør oss både overrasket og ydmyke. Nå jobber vi med å få en hovedsponsor, sier de.

Selv om det er mange bratte læringskurver for duoen føler de seg trygge på at sluttresultatet blir bra.

– Vi tror dette kommer til å bli bra og vi håper å være på Topp 100-lista over podkaster i Norge i løpet av et halvt år, sier de.

Allerede førstkommende fredag kommer de to første episodene slippes. Den første er pilotepisode uten gjester, mens episode to er med Geirr Lystrup.

– Det var helt vanvittig interessant. Han har utrettet vilt mye og evner særs godt å fortelle, sier de.