– Jeg så at elevene hadde så lyst til å løpe bort til hverandre og gi ut klemmer, men de var raske på å korrigere seg selv, og gikk over på beinhilsen og minne hverandre på å holde distanse. Godt å se at de passer på hverandre, sier Storhamar-rektor Mari L. Flagstad.
Inndelt i soner
16. mars stengte skolene i Hamar på grunn av koronaviruset.
Da Sivert Bertram Skaaret, Elise Vaarnes Weiby og Jens Eriksen Westerhaug i førstetrinn vendte tilbake var Storhamar skole var hverdagen helt annerledes enn sist.
Til vanlig går 360 elever ved skolen. Mandag fikk rundt 200 møte opp igjen.
– Det har vært bra å være hjemme også, men det var fint å komme på skolen nå og treffe vennene mine igjen, sier Elise.
Elevene ble møtt med mange smittevernstiltak.
Halvparten av elevene (femte til sjuende trinn) er fortsatt hjemme, mens skolen er delt inn i ulike soner hvor elevene ble spredd utover alle rommene, som igjen var delt inn kohorter.
I friminuttene måtte elevene leke på ulike områder.
– De er veldig flinke og forholder seg til den nye hverdagen. Det er godt det er en kort uke på grunn av 1. mai, for da kan vi evaluere hvordan dette har gått og eventuelt gjøre justeringer, sier Storhamar-rektor Mari L. Flagstad.
– Hvordan får man barn til å holde distanse?
– De må aktiviseres og vi har satt ut lekekasser på hvert rom som løser situasjonen veldig bra.
– Ble kreative
– Hvordan har du opplevd denne spesielle perioden?
– Det har gått over all forventning. Ansatte har gjort en kjempejobb med undervisning og hjemmeskole. Det gjelder også assistentene som har vært her og har hatt tilsyn med elever eller de som har tatt på seg andre oppgaver for kommunen. Jeg er mektig imponert, sier Flagstad.
– Selv med hjemmeskole har elevene lært mye. Virkelig. Og det har vært en fin og tett dialog med hjemmene. Alt har gått over all forventning når det ble som det ble.
– Digitalkomptansen har vel økt?
– Enormt! Ting vi kanskje hadde brukt et eller to år for å prøve ut, måtte vi bare kjøre av gårde. Det har gått veldig bra. Også blir vi så kreative, på alle mulige måter.
– Men, det er veldig godt å ha mange elevene tilbake på skolen, sier Flagstad.
– Hva tenker du om elevene fra de tre trinnene som sitter hjemme fortsatt?
– Når vi ser at læringen går bra og de gjør det de skal, så tenker jeg at dette skal gå fint. Men det er den sosiale biten. De savner å være sammen og det å kunne oppholde seg i grupper. Det er et behov som ligger sterkt hos barn