Gå til sidens hovedinnhold

Behov for økt kapasitet krever dobbeltspor

Artikkelen er over 5 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Anne Lise Bakken går, som leder i Dobbeltspor snarest, sterkt ut i Hamar Arbeiderblad 7. januar. Hun prøver, slik vi ser det, å skape en frykt om at dobbeltsporet aldri kommer til Hamar, hvis det ikke kommer innen 2024, slik dagens Nasjonale Transportplan (NTP) skisserer. Det virker som om denne aksjonen mener at kommunene må bli enige om det Jernbaneverket (JBV) foreslår, ellers mister vi dobbeltsporet for alltid. Moss med minst 24 års utsettelse blir brukt som skremsel.

Anne Lise Bakken, med sin lange fartstid som politiker, burde ha større tillit til dagens politikere. Når Stortinget har lagt inn Inter City-utbyggingen i gjeldende NTP, så er det fordi behovet for økt kapasitet er til stede. Om det skulle skje, at lokale utfordringer utsetter byggestart noe, så blir ikke behovet mindre for dobbeltspor i fremtiden!

Dobbeltsporet gjennom Hamar vil bli bygget av en eneste grunn – behovet for økt kapasitet for person- og godstrafikken. Denne ene grunnen er så god at det ikke er grunn til å frykte en eventuell utsettelse, om nå det skulle bli resultatet!