Kraftige beskyldninger skaper dårlig dialog

Av
Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Bildet: Denne illustrasjonen laget Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar for flere år siden. Den viser hvor stasjonsområdet ved Vikingskipet kan legges. Den viser også Stangeveien lagt i kryssing under dobbeltsporet. (Illustrasjon: Asbjørn Opaas / Stein Brohjem).

Bildet: Denne illustrasjonen laget Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar for flere år siden. Den viser hvor stasjonsområdet ved Vikingskipet kan legges. Den viser også Stangeveien lagt i kryssing under dobbeltsporet. (Illustrasjon: Asbjørn Opaas / Stein Brohjem).

DEL

MeningerI HA 21. oktober uttaler velforeningslederne Jensen og Larsen seg igjen med sterke påstander. Denne gangen får jeg gjennomgå fordi vi ikke har tilbakevist deres desinformasjon.

Vi kritiseres også for at vi ikke har finregnet på hvor stort stasjonsområdet for «Øst» må være. Det avhenger jo bl.a. av hvor mange spor som til slutt velges og hvordan infrastrukturen rundt stasjonen utformes. Derfor vet ingen hvor stort dette blir. Vi forventer selvfølgelig også at Jernbaneverket (JBV) optimaliserer sine forslag, både i forhold til stasjonens behov og med hensyn til de som blir berørt. Vi har ellers, selv om velforeningslederne tydeligvis ikke har registrert det, for flere år siden laget en illustrasjon hvor også stasjonsområdet er med. Den er delt ut i papirversjon og lå øverst på vår Facebookside til begynnelsen av september.

Vi gjør, som dere helt riktig påpeker, et nummer av at dere stort sett bare har snakket om høy løsning for «Øst». Det mener vi fortsatt er ikke å fortelle hele sannheten. At veibroene må bygges etter de regler som gjelder, er selvsagt. Det er vel også mulig å tenke seg underganger for veier, med flomsikring rundt og pumpesystem for flom. Dette har vi prøvd å vise på vår illustrasjon for Stangeveiens vedkommende. Flomsikker høyde ved Vikingskipet er om lag en meter høyere enn dagens parkeringsplass og vil kunne gi grunnlag for en god lav løsning.

Når det gjelder grunnboringer, så forholder vi oss til at JBV har bedt om og fått brede korridorer å planlegge innenfor. Det er deres ansvar å avgjøre hvor det skal bores. Sammen med annen informasjon, må vi regne med at de skaffer seg de opplysninger de trenger for arbeidet.

Vi omtales også som «såkalt folkeaksjon» og for at våre illustrasjoner er for lite detaljert og i nedlatende ord betegnes som «fritegning». Respekt for andres arbeid, rolle og posisjon er alltid grunnlag for en god debatt.

Nå bør vi kanskje vente med ytterligere utspill til Jernbaneverket har lagt frem sine tanker 17. november. Vi har ellers ved flere anledninger oppfordret til et møte mellom folkeaksjonen og disse velforeningene, men responsen har uteblitt. Vi tar til etterretning at det tydeligvis ikke er ønskelig.

Vi sier fortsatt nei til «Vest» og ber om respekt for det samt, at vi ikke tar stilling til valget mellom «Midt» og «Øst». Det er fortsatt to alternativer JBV jobber med som begge redder strandsonen. Hvis dere på nåværende tidspunkt forkaster «Midt», gjør dere det samme som dere kritiserer andre for å gjøre, ta stilling før utredningene foreligger.

Artikkeltags