Delivia-gründeren: – Vi har fått en enorm boost

TAKEAWAY-LØFT: Nagomi reddes av takeaway. For kokk Charlie Delacruz og restaurantsjef Mohammed Saleh har det vært mye å gjøre.

TAKEAWAY-LØFT: Nagomi reddes av takeaway. For kokk Charlie Delacruz og restaurantsjef Mohammed Saleh har det vært mye å gjøre. Foto:

Hjemmekontor og karanteneliv løfter markedet rundt hjemkjøring av restaurantmat. – Vi holder liv i mange bedrifter, sier Delivia-gründer Alexander Vold.

DEL

– Vi har fått en enorm boost, særlig etter at folk har fått med seg at vi praktiserer trygg hjemlevering. Det vil si en kontaktløs matlevering, der sjåføren setter maten utenfor døra, gir beskjed til kunden om at maten er ankommet og trekker seg unna, forteller Alexander Vold.

Måtte skaffe sjåfører

Hamarsingen startet den lokale matfraktetjenesten Delivia, etter modell av Foodora. Sju lokale restauranter ble med på ordningen, der kundene bestiller mat via en App.

Volds bedrift sørger for IKT-løsninger for bedriftene, rekruttering av sjåfører og utkjøring i lokalområdet.

Koronaviruset har ført til et løft i hjemkjøringsmarkedet i Norge. Det merkes også i Hamar:

– I det siste har det rent på med kunder. Vi har annonsert med bilder av retter som de ulike restaurantene tilbyr, med budskapet: «Trygg levering». Samtidig har spisestedet Heim tatt samarbeidet med oss et steg videre, med hjemlevering via vår app på Gjøvik og Lillehammer. Det har også bidratt til økt trafikk.

Flere av serveringsbedriftene som er med i Delivia-samarbeidet har stengt dørene på grunn av koronaviruset. Men noen fortsetter med takeaway.

– Tilbakemeldingene fra restaurantene er at uten oss så hadde de valgt å stenge. Det er fint om vi kan bidra til at restaurantene fortsatt kan holde seg i live til denne vanskelige perioden er over, sier Vold.

For noen har matutkjøring sågar vært et løft:

– Hos Nagomi startet forrige uke rolig, men utover uka begynte folk å sende inn bestillinger. Torsdag smalt det, og de måtte ringe flere kokker og servitører og få de tilbake på jobb. Og vi måtte kaste oss rundt og skaffe sjåfører, forteller Vold.

LØFT: Alexander Vold hos Delivia har mer hektiske dager etter koronautbruddet.

LØFT: Alexander Vold hos Delivia har mer hektiske dager etter koronautbruddet. Foto:

– Har du tilgang på nok sjåfører?

– Heldigvis er tilgangen god. Mange ønsker å jobbe og bidra, og utrolig mange som er permittert fra andre jobber som nå ønsker å bidra.

Måtte skru av

Restaurantsjef hos Nagomi, Mohammed Saleh, bekrefter historien om at de fikk det travelt:

– Vi tredoblet bestillingene via Delivia-appen i helgen. Det var mange som skulle ha mat samtidig, særlig i perioden mellom klokka 18 og 20.30, og vi fikk ventetider på 40 minutter, som er mye i vår verden. På et tidspunkt måtte vi pause appen en periode slik at kokkene fikk gjort unna jobbene sine.

– Ja, det var veldig hektisk, skyter kokk Charlie Delacruz inn.

– Og det var ikke nok sjåfører hos Delivia til å møte etterspørselen. Det problemet har jeg skjønt skal være løst nå, sier Saleh.

Nagomi er en av få restauranter i Hamar som fortsatt er åpen for kundebesøk.

– Det er ikke mange folk som oppsøker restauranten. De fleste velger å hente mat i disse dager. Men vi har laget bord med 2,5 meters mellomrom. Når kundene har gått så er vi raskt frampå med vask med Klorin. Desinfisering av bord og stoler og alt annet. Og hyppig lufting av lokalene.

– Kommer det grupper med mennesker, så oppfordrer vi de til å holde avstand til hverandre. Folk må ta hensyn og tenke smart.

SIKKERHET: Mohammed Saleh dekker bare på annethvert bord inne på Nagomi.

SIKKERHET: Mohammed Saleh dekker bare på annethvert bord inne på Nagomi. Foto:

Baren og nattklubben er stengt. Åtti prosent av staben er permittert. Kun fire personer holder liv i sushirestauranten i Strandgata:

– Hadde det ikke vært for Delivia så hadde nok også vi vært stengt, sier Saleh og legger til:

– Drømmen er at dette blir en kortvarig situasjon. Jeg synes synd på de virksomhetene som har stengt. Der er det ingen inntekter, men fakturaene fortsetter jo å komme inn.

– Fortsetter samarbeidet

– Hva gjør du selv om dagen, Vold?

– Selv er jeg i en karanteneperiode som snart er over. Inntil det så bruker jeg tiden på å jobbe med Delivia hjemmefra. Sørger for at logistikken går opp og følger med på trafikken.

Nå håper Vold at koronakrisen kan gi et permanent løft for Delivia-konseptet:

– Mange restauranter ser nå at de er avhengige av oss, og det er ingen som snakker om å avslutte samarbeidet. De ser selv at Delivia gir flere bestillinger enn de ellers ville ha fått, og at appen åpner dørene for nye kunder.

Artikkeltags