Gå til sidens hovedinnhold

Denne avtalen kan ta Making View ut i milliardmarked

Artikkelen er over 1 år gammel

Her signerer Making View en avtale med NTNU om å kommersialisere et mangeårig forskningsarbeid. Avtalen kan løfte Hamar-bedriften inn i et milliardmarked.

Inne på PARK i Hamar tar NTNU-professor Aslak Steinsbekk på seg VR-briller og trener på en internasjonal metode for å redde en pasient, en systematisk klinisk observasjon kalt ABCDE.

Det er en prosedyre som brukes i alle situasjoner hvor en pasient må observeres.

- Nesten 600 helt ferske medisin- og sykepleiestudenter fikk opplæringen på et VR-program. Vi klarte å kjøre gjennom opplæringen av 120 studenter på fire timer, sier Steinsbekk.

– Har energi

VR-teknologien, et treårig forskningsprosjekt kalt VirSam (Virtuell Samhandling), er ikke bare viser seg å være effektiv bruk av tid i undervisningssammenheng:

– VR er morsomt, men å ha det morsomt er ikke det samme som å lære. Vi har gjennomført undersøkelser som viser at også læringseffekten med VR er høy, sier professoren, som mener teknologien også vil redde mange liv.

Dermed vil NTNU gi Hamar-selskapet Making View rettigheter til å videreutvikle og selge den forskningsbaserte VR-teknologien, som man slår fast gir effektiv opplæring av helsepersonell på sykehus, i kommunehelsetjenesten og for studenter innen helsefag.

Fordelen er at VR-basert opplæring er lite ressurskrevende sammenlignet med alternative opplæringsformer, og kan gjøres over alt.

Making View på Hamar ble valgt av NTNU Technology Transfer blant flere internasjonale aktører.

Dermed kom prosjektleder Kristin Lønsethagen til Hamar for å signere avtalen tirsdag.

– Vi har vært i dialog med flere mulige partnere i dette prosjektet, men da vi begynte å snakke med Making View på Hamar så kom det fram at de har mye energi og «drive» og vil ha fullt fokus på å ta dette ut i verden for å få dette realisert. Og de har teknisk kompetanse og erfaring. Markedsnærhet har også vært viktig.

– Det tyder på at de ønsker å lykkes i Norden og i et globalt marked, sier Lønsethagen.

«Perfect match»

– Making View AS er nå glade for å kunne stå for videreutvikling og salg til sykehus og utdanningsinstitusjoner både i og utenfor Norge, sier salgssjef i Making View Are S. Vindfallet.

Det åpner opp et mulighetsvindu i et milliardmarked, som Hamar-selskapet vil forsøke å ta ut gevinster i:

– Dette er et viktig spor i satsingen vår videre kommersielt og vil virke som en motor for oss. Dette kommer til å bety økte inntekter og profilering for Making View, supplerer daglig leder i Making View, Knut-Einar Wold.

Selskapet arbeider med flere relaterte VR-produkter innen mental helse, trening og opplæring.

– NTNUs nyutviklede VR-teknologi er en «perfekt match» inn i vår produktportefølje og bidrar til å styrke Making View sin posisjon i markedet, sier Wold.