Togenes nye natthjem

Et moderne Flirt-tog glir forbi i bakgrunnen etter at ordfører Tore Opdal Hansen og Jernbaneverkets Erik Nilssen åpnet 2.800 meter nye spor.

Et moderne Flirt-tog glir forbi i bakgrunnen etter at ordfører Tore Opdal Hansen og Jernbaneverkets Erik Nilssen åpnet 2.800 meter nye spor. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Er du en entusiastisk trainspotter vil Skamarkenområdet på Strømsø være et funn. Her kan du se 15 togsett i 2.800 meter nye spor.

DEL

(Drammens Tidende) DRAMMEN: Beste tidspunkt for en massiv togopplevelse er ved tretiden om natten. Da står togene stablet etter hverandre i de nye sporene.

Kostbart

Men det har kostet. Sporomleggingene med masseutskiftninger midt i bykjernen ble dobbelt så dyrt som man hadde regnet med, innrømmer prosjektdirektør i Jernbaneverket utbygging Erik Nilssen.

– Det var mer i grunnen enn vi visste om i det gamle jernbaneområdet, sier han.

– Blant annet ble den gamle Flisebekken funnet høyere i marken enn vi trodde, samt en serie med rør og andre installasjoner.

Totalt har Jernbaneverket lagt ned over 220 millioner kroner på Strømsø i løpet av få måneder.

Han berømmet naboer i Jernbanegata for tålmodighet under anleggsperioden.

LES OGSÅ: 140 år fra by til by

SE BILDER: Siste togtur mellom Spikkestad og Drammen

LES OGSÅ: Byens kaldeste arbeidsplass

Historisk

Det var trolig i begynnelsen av 1860-årene, for over 150 år siden, at NSB tok i bruk deler av området som ble eid av familien Skamarken.

Denne familien hadde i flere generasjoner brukt tomten på Grønland som lastetomt og lagerplass for bearbeidet tømmer. Trelasten ble eksportert og skipet ut fra brygger ved elvekanten.

Siden har de mange sporene med stillestående tog vært en del av bybildet.

LES OGSÅ: Flirt-tog med tekniske problemer

LES OGSÅ: Vurderer å tilby tregere tog

Nye ruter

Skamarken-området er nå viktig i den nye ruteplanen som NSB setter ut i livet om tre dager. For å få til alle de nye avgangene, blant annet fra Drammen, må man plassere nesten en kilometer med nye Flirt-tog på Strømsø.

– Drammen som jernbaneby er viktig for videre utvikling, sa ordfører Tore Opdal Hansen og klippet den røde snoren for sporene til togenes natthjem.

LES OGSÅ: Trafikken om 20–50 år

LES OGSÅ: Pendlerveteranens siste klage

LES FLERE SAKER PÅ DT+

Artikkeltags