E6-utbygging uten skader

Totalentreprenørene BetonmastHæhre og Veidekke har til sammen levert 650.000 arbeidstimer på utbyggingen av E6 Kolomoen – Moelv. Så langt uten personskader.

DEL

(Østlendingen) Det opplyser det statlige selskapet Nye Veier som er byggherre i en pressemelding.

– Høye HMS-ambisjoner gir positive resultater. På dette utbyggingsprosjektet har vi to totalentreprenører som arbeider noe ulikt med sikkerhet, men både Veidekke og BetonmastHæhre har klart å oppnå null fraværsskader og gode resultater. Dette viser at det finnes mer enn en måte å arbeide med sikkerhet på, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Anleggsområdet på Kolomoen – Moelv går i praksis i og like ved dagens E6.

– I snitt passerer det mer enn 20.000 trafikanter hver dag, og i det mest trafikkerte krysset i Åkersvika ved Hamar, passerer det opptil 40.000 kjøretøy daglig. Det er ekstra krevende å ha eksisterende E6-trafikk og mange kryssende lokalveger og gang- og sykkelveger i anleggsområdet. Vi har registrert flere farlige forhold og nestenulykker, men heldigvis unngått alvorlige hendelser. Vi og alle som arbeider på anlegget må tenke sikkerhet i alt vi gjør hver dag hele året, sier Moshagen.

Tett dialog og godt samarbeid med Statens Vegvesen er avgjørende for å få gjennomført god og sikker trafikkavvikling.

– Vi samarbeider godt med Statens Vegvesen om sikker trafikkavvikling. E6-utbyggingen påvirker både E6-trafikken og en rekke lokalveger inkludert gang- og sykkelveger. Derfor samarbeider både vi og totalentreprenørene tett med Statens Vegvesen for å ivareta sikkerheten for alle trafikanter, sier Moshagen.

Artikkeltags