Gå til sidens hovedinnhold

Bygger ut ladenettet for elbil

Artikkelen er over 5 år gammel

Nå kommer et skikkelig løft for elbilladere i Hedmark. Det lover Fortum, som har fått i oppdrag å bygge ladestasjoner langs E6 og riksvei 3 og i tettsteder og byer.

– Vi har fått tilskudd fra Enova til å bygge ut langs E6 og riksvei 3, med minst to ladestasjoner per femte mil langs hele denne strekningen. Og vi ønsker å bygge mer enn minimumsdekningen; minimum er to hurtigladere og to fleksiladeuttak. Byer, tettsteder og populære destinasjoner skal også få mer. Er man i Hamar sentrum, på Terningen Arena i Elverum eller et eller annet sted i Nord-Østerdalen så skal man kunne få ladet bilen mens man gjøre noe annet, varsler Joakim Sveli, forretningsutvikler og utbyggingsleder i energiselskapet Fortum.

– Når kommer dette på plass?

– Vi holder på å forberede utbyggingen nå, og starter opp til våren så fort telen har gått. Helst før sommeren. Vi ønsker å lage et mer robust ladenettverk, og vil ha med oss kommuner og fylkeskommune på utbyggingen slik at vi også kan bygge flere strekninger i Hedmark.

– Hva med her i Hamar?

– Her ønsker vi å ha flere tilbud i Hamar sentrum. Hvis kommunen eller andre næringsdrivende vil ha oss så kan vi gjerne komme og investere her. I dette området er det nemlig veldig mye elbiler.

– Begynner det å bli bra dekning nå?

– Vi får stadig forespørsler om mer. Tilbakemeldingene er at det er for lite AC-lading, for lite fleksilading. Moderne AC-lading gir opplading i løpet av tre timer, mens folk er på besøk eller er på shopping, er på et kulturarrangement eller gjør ærender.

Sveli presenterte nyheten på en stor konferanse hos Eidsiva rundt infrastruktur for elbiler, som samlet teknologileverandørene, operatørselskap og kommuneadministrasjon og politikere i Innlandet. Arrangør var Green Drive Region, et treårig Intereg-prosjekt der målsettingen er å redusere bruken av fossilt drivstoff i vegtrafikken i Innlandsregionen i Norge og Sverige.

– Deltakerne har lært mye rundt hva man skal tenke på rundt plassering, kostnader og muligheter rundt det å ha ladere, forteller Bjørnar Kruse i Energiråd Innlandet.

– Hva er erfaringene?

– Det er behov for flere ladere. Og utfordringene har vært at det her vært en mangel på standarder og gammelt utstyr har ladet sakte. Men det utstyret som nå kan leveres er av svært høy kvalitet. Derfor bør det komme opp flere hurtigladere i Hedmark.

– Hvorfor skal en satse på ladere?

– Vi har et mål om ti prosent av bilparken skal over på fornybart drivstoff innen 2018 og fase ut fossilt drivstoff. Vi har et stykke igjen, men utviklingen går fort. Og i Hamar selges det nå mer elbiler enn noensinne. Derfor er det viktig at utbyggingen av infrastrukturen følger salget av elbiler slik at folk ikke blir skuffet over å måtte sitte å vente på lading. Det kommer en masse nye biler som lader fortere og som har større effekt.