Branninspektør Inge Rosenberg, avdelingsleder Willy Wikberg og brannsjef Ragnar Sund fra Ringsaker Brannvesen troppet denne uka opp hos bilforhandleren Sulland for å få overrakt nøklene til bilen.

– De er virkelig pionérer, sier merkeansvarlig for BMWi hos Sulland, Jens Waldal.

Erstatter bensin

– Hvorfor går dere for elbil?

– Det er både økonomi og miljø som er grunnen. Det er en bil som erstatter en ganske tørst bensinbil. Vi satt og regnet på det, og kom fram til at vi erstatter 2.000 liter med drivstoff i året med strøm ved å gå over til denne bilen. To kubikk med bensin, sier Sund.

Bilen er en BMW i3 med batteri som ifølge Waldal har lengst rekkevidde i småbilsegmentet – per i dag. Det vil si en rekkevidde på rundt 300 kilometer.

– For Ringsaker Brannvesen holder rekkevidden?

– Ja, det skal holde internt i Ringsaker, så sant den er fulladet. Vi har fått med en ladeboks som vi skal ha på brannstasjonen som skal klare å lade bilen svært hurtig.

Ofte handler det å komme fram fort. El-brannbilen er plombert på 150 kilometer i timen, men skal akselerere hardt.

– Det er mer enn nok, men denne bilen brukes neppe til utrykningsenheten som skal først fram. Denne skal brukes til å kjøre ut mannskaper og til administrativ kjøring. Og vi kan ikke laste denne bilen tungt. Det blir personell og et brannslukningsapparat. Men ikke full utrustning med slukkeanlegg.

Bilen er utstyrt med kraftige LED-blålys, men har ingen sirene.

– Lydløs for å spare batterier?

– Vi har nøyd oss med blålys, ja, sier Sund og smiler.

– Hva sier kolleger om valget?

– Det er både positiv nysgjerrighet og noe skepsis. Når de får testet bilen så blir de overrasket over hvor behagelig den er å kjøre. Og hvor rask og stille den er, sier Rosenberg.

– Også blir det fleipet litt, om at man bør ha med seg aggregat på veien, sier Sund. 

Kan bli flere

– Blir det flere elbiler i brannvesenet?

– Vi vurderer det fortløpende. Vi har en del feiebiler som vi vurderer å bytte ut med elbil, men feierne kjører fryktelig mange kronglete steder. Og det er et ønske om at det skal være firehjulstrekker på disse bilene. Så vi får se om det kommer noen aktuelle elbiler etter hvert, sier Sund.

– I småbilsegmentet ser vi ikke at det kommer noen firehjulstrekkere innen kort tid, men det skjer noe i dette markedet hele tiden. Det er bare følge med på hva som skjer på de store bilmessene, råder Waldal.

– Men det vil ta mange, mange år før de store brannbilene kommer i el-versjoner?

– Det kan ta litt tid, men nå skjer ting veldig fort på el-bil-området, så en skal aldri si aldri, sier Waldal.