Ifølge Kjetil Bergersen og Håkon Lien, markedssjefer for henholdsvis Audi og Volkswagen ved Møller Bil Hamar i Nydal, har imidlertid bransjen problemer med å dekke etterspørselen.

– Det er problemer med å få produsert bil, for det mangler deler fra underleverandører, rett og slett. Fabrikken som produserer ledningsnettene til bilene våre ligger i Ukraina, og der er det umulig å produsere noe akkurat nå, stadfester markedssjef Lien.

Lang ventetid

Problemene med å få deler og komponenter fra underleverandørene startet under pandemien, og krigen i Ukraina har ikke gjort situasjonen noe bedre. Dersom du er ute etter ny elbil i nærmeste framtid så må du bestille en Audi, og i hovedsak en Audi e-tron, forklarer Lien videre.

– Det er denne modellen vi kan levere akkurat nå, i hvert fall hvis du skal sette opp en bestilling etter egne spesifikasjoner. Det hender at vi på Volkswagen har en og annen forhåndsbestilt bil på lur, men da må du nesten håpe på flaks.

Ifølge karene fra Møller har ikke mangelen på tilgjengelig nybil påvirket kjøpeiveren til den jevne innlending i nevneverdig grad, noe de begge er overrasket over.

– Det er litt «wow» at vi selger så mye bil slik tingene er nå. Vi inngår like mange kontrakter som i fjor, det er bare utleveringstallene som går ned. Det virker som folk skjønner dette med pandemi og krig, og at de ikke lar seg avskrekke av et års ventetid, sier Lien.

Mye bil for pengene

I Norge er det en rekke insentiver og fordeler ved å kjøpe elektrisk, noe som gir store utslag når folk ser etter ny bil, forklarer Bergersen.

– Elbil har jo verken moms eller engangsavgift, så du får enormt mye bil for pengene. Dersom det satt en 300 hesters dieselmotor i en Audi e-tron, så hadde den fort kostet 500.000–600.000 kroner mer. Det sier seg selv at de som bryr seg om lommeboka velger elbil da. Av de 120 bilene vi har i beholdningen nå, er bare seks fossilbiler. Omtrent 95 prosent av nysalget ved Audi er elbil, sier han.

Den tradisjonelle fossilbilen er ifølge selgerne på Møller stort sett forbeholdt folk med veldig god råd, og de som rett og slett ikke gidder å ha elbil.

– De få fossilbilene vi selger koster ofte opp imot to millioner. Det er folk med god råd, som ikke orker å stå i kø for å lade. Mange er entusiaster og vil ha noe med gromlyd, som er litt kult å kjøre. Vi har jo noen slike her på huset, og de av oss som faller inn under den kategorien er kanskje fossiler på andre måter også, humrer Lien.

Kan få moms fra nyttår

Heller ikke det ventede vedtaket om moms på summer over 600.000 ved kjøp av ny elbil i 2023, ser ut til å bekymre bilkjøperne. Noe av årsaken kan antakelig tilskrives at ting har tatt lang tid, mener Bergersen.

– Dette var allerede et tema i fjor, uten at det skjedde stort. Jeg tror folk har senket skuldrene litt, og at de først kommer til å reagere hvis det fattes et endelig vedtak. Det kan hende et slikt grep vil påvirke atferden til kjøperne til en viss grad, for det er faktisk ikke de rimeligste modellene det går mest av. Folk flest er opptatt av rekkevidde, og mange vil ha firehjulstrekk. Da må du opp en prisklasse, sier han.

Den største utfordringen for både Audi og Volkswagen er mangel på informasjon, og markedssjefene skulle ønske de kunne gjøre mer for å berolige de som venter på bil.

– Vi skulle gjerne hatt bedre informasjon å gi kundene våre, men vi lurer stort sett på de samme tingene selv. Det er rett og slett en uoversiktlig situasjon for alle, men dette kan endre seg raskt, sier Lien.

Ifølge Bergersen gjør det heller ikke saken noe enklere at mange tar steget fra fossilt og over på sin første elbil.

– Dette er ny teknologi for de fleste, og vi ser at enkelte synes det er litt skummelt og vanskelig. Etter sjøl å ha kjørt elbil to sommerferier på rad i Norge, så ser en jo at det fungerer, men at det må planlegges litt, sier han avslutningsvis.