Enorm mottakelse for Gulating: – Fullt kjør fra første dag

KJEMPETRØKK: Gulating har nå vært drøye tre uker på CC med sin pop up-butikk og trafikken har vært formidabel. Omsetningen på den midlertidige butikken slår den permanente butikken på Lillehammer med god margin. Tony Henriksen kan fortelle om travle dager etter etableringen på Hamar.

KJEMPETRØKK: Gulating har nå vært drøye tre uker på CC med sin pop up-butikk og trafikken har vært formidabel. Omsetningen på den midlertidige butikken slår den permanente butikken på Lillehammer med god margin. Tony Henriksen kan fortelle om travle dager etter etableringen på Hamar. Foto:

I begynnelsen av måneden etablerte Gulating en pop up-butikk på CC og responsen har vært formidabel.

DEL

Det er Bjørn Veisten og Tony Henriksen som driver pop up-butikken. De har leieavtale på CC ut året. Legger man omsetning de første tre ukene til ser det ut som en permanente butikk vil være bærekraftig på Hamar.

– Helt fra starten har det vært fullt kjør her og vi fyller på varer kontinuerlig gjennom hele dagen. Vi har et stort varelager og får påfyll hele tiden, så det er ingen fare for at vi går tomme for varer, forteller Henriksen.

Knuser Lillehammer

Gulating hadde tidligere permanent utsalg på Maxi, men dette måtte etter hvert legge ned. Samme skjebne led utsalget på CC på Gjøvik og nå er det kun Lillehammer her i distriktet som har en Gulating-butikk på fast basis.

– Omsetningen vi har hatt så langt på Hamar slår den på Lillehammer så det griner, sier Tony Henriksen.

Gulating drives på franchise-basis og det er langt fra utenkelig at Hamar får en helårsbutikk igjen.

– Gulating er i dialog med mange kontinuerlig, men det gjelder å finne noen som har lyst til å satse. En slik pop up-butikk som vi har her nå er helt risikofritt, forteller han.

BESTSELGER: Ølkalenderen har alltid vært en bestselger på Gulating og også i år blir disse revet bort.

BESTSELGER: Ølkalenderen har alltid vært en bestselger på Gulating og også i år blir disse revet bort. Foto:


Ølnerder og nybegynnere

Med adventstida rundt neste sving er det allerede mange som har sikret seg en kalender med 18-årsgrense fra Gulating.

– Julekalenderne går det noe vanvittig med og der har vi ikke et ubegrenset lager, sier han.

Kalenderne er laget spesielt for Gulating og inneholder øl fra norske mikrobryggerier. Å få en slik kalender i hus kan avstedkomme høytidsstemning for mange ølnerder, og de frekventerer regelmessig på Gulating.

– Ja, vi har en del ølnerder som kommer med appen sin for å sjekke om de har prøvd ulike ølmerker tidligere. Mange vet akkurat hva de skal ha og har fått sine favoritter, men det er også veldig mange som prøver seg fram. Om lag en av tre ønsker en eller annen form for veiledning og der skal vi ha spisskompetanse, sier han.

Glutenfritt og surøl

Men det er ikke bare julekalendere det går mye av om dagen.

– Også fotballølet er populært, sier Henriksen og viser en pall med øl der etikettene er prydet med klubblogoene til de engelske storlagene. Dette anses å være mer lettdrikkelige ølsorter som lager og pils.

– I tillegg har etterspørselen etter glutenfritt øl eksplodert uten at jeg helt vet hvorfor. Ellers er det økende interesse for surøl. Mange som ikke liker vanlig øl får gjerne dette som favoritt, sier Henriksen om ølet som man gjerne elsker eller hater.

I dagene framover vil hyllene i butikken fylles opp av det mange etterspør nå, nemlig juleøl.

– Vi kommer til å få inn mellom 40 og 60 typer juleøl og da ligger vi på omtrent 200 ølsorter til sammen, sier han.


Artikkeltags