«Et stopp i et fotgjengerfelt og de fleste vil snu seg»

GUTTEDRØM: Jan Fridtjof Riberg hos Oustad selger bilen som mange har ønsket, en helt spesiell Ferrari 308.

GUTTEDRØM: Jan Fridtjof Riberg hos Oustad selger bilen som mange har ønsket, en helt spesiell Ferrari 308. Foto:

I kjelleren hos Oustad står nå bilen som for mange er selve guttedrømmen. Bilen vi snakker om er en 81-modell Ferrari 308 GTBI.

DEL

– Et veldig sjeldent salgsobjekt, fordi dette er en Ferrari som bare er laget i 300 eksemplarer i hele verden, sier daglig leder Jan Fridtjof Riberg hos Oustad.

– Det som er litt spesielt er at de fleste modellene av denne bilen kom som en kabriolet eller en targatak-løsning. Denne er en av 300 med fast tak, og som er mest populær blant samlerne.

– Noe av det drøyeste

Av og til tar bilforhandleren i Hamar sentrum inn entusiastbiler.

– Det er egentlig på siden av hva vi driver med, men vi gjør det fordi det er litt gøy. Og fordi vi ser at vi kan tjene penger på det. Det er jo derfor vi driver butikk. Samtidig har entusiastmarkedet innen bil i de senere år vist seg å ha vært bedre investeringer enn banken, for å si det sånn. Det har vært litt spekulasjon i biler som dette.

Ferrarien på Hamar har stått en periode i verkstedet:

– Vi har gått over den og fikset litt småting som måtte utbedres. Og dette er ikke en bil hvor du kan bestille deler på Menkonomen. Derfor har ting tatt litt tid. Men bilen er nå i tipp topp stand, og har vært gjennomgått av Autostrada, som er det offisielle Ferrari-verkstedet i Norge.

Den røde Ferrarien ble hentet i Sande.

– Vi byttet den inn i en 58-modell Chevrolet Corvette C1, som også er en veldig samlerbil som det er få igjen av i verden.

BAK: Slik ser Ferrarien ut bakfra.

BAK: Slik ser Ferrarien ut bakfra. Foto:

– Du har vel selv fått kjørt Ferrarien?

– Vi måtte jo selvfølgelig se hva dette var for noe når bilen kom inn, sier Riberg og smiler.

– Og hvordan var opplevelsen?

– Det er jo en bil som er blitt 39 år gammel, og da må man sammenligne med hva annet som var i markedet i 1981. På den tiden var jo dette noe av det drøyeste du fikk. I dag har det skjedd mye, så den bærer preg av å være en gammel bil. Det er ikke servostyring, den er litt tung på pedaler og gear, og det krever litt aktiv kjøring. Men det er noe selvfølgelig noe helt spesielt når man sitter nesten helt på bakken. Det er som å kjøre en gokart, med en vanvittig fartsfølelse.

– Det du merker mest er all oppmerksomheten som du får. Et stopp i et fotgjengerfelt og de fleste snu seg: Alt fra guttunger på fire år til menn i 80-årene. De fleste som har interesse for bil har følelser rundt Ferrari.

Gutteromsfavoritt

– Hvorfor har Ferrari fått den posisjonen?

– Alle gutter har vokst opp med en plakat med en italiensk sportsbil på rommet. Og gjennom mange år så har dette vært en av de såkalte superbilene. Du har Lamborghini, Porsche, Bugatti og Ferrari. Bilen har blitt en drøm for mange fordi det har vært så fjernt for de fleste at man noensinne skulle få skaffet seg en slik bil.

– Ferrari vært innovative. Flinke til å ta med elementer fra racing og bilsport inn i bilene. Mye av teknologien kommer fra motorsport. Og Ferrari har vært store innen Formel 1. Samtidig har de alltid kun bygget superbiler; aldri en vanlig personbil for «mannen i gata».

– Dessuten en er det jo kjempesterk merkevare. Ferrari tjener mer penger på salg av merchandice enn på bil. Du ser veldig mange folk med Ferrari-cap som aldri har sittet i en Ferrari. Det sier ikke lite.

– Hvor mye selges den for?

– 790.000.

– Og da følger det med vinterhjul?

– Eh ... ja, det gjør det. Tro det eller ei. Men, det jo ingen vinterbil.

– Og kjører du denne i vintersøla så kommer de som er Ferrari-entusiaster til å rive av seg håret.

MOTOREN: – Når en ser i motoren så skulle en ikke tro at et er en 39 år gammel bil, sier Jan Fridtjof Riberg.

MOTOREN: – Når en ser i motoren så skulle en ikke tro at et er en 39 år gammel bil, sier Jan Fridtjof Riberg. Foto:

KJENT MERKE: De aller fleste kjenner til logoen med den steilende hesten.

KJENT MERKE: De aller fleste kjenner til logoen med den steilende hesten. Foto:

Artikkeltags