Når det gjelder Almestrand bør det være overflødig med ytterligere presentasjon. Samtlige i regionen som har kjørt noe med motor og to hjul har trolig på et eller annet tidspunkt handlet av Almestrand på MC-huset i Nydal som han har drevet siden 1971. I løpet av 50 år har bedriften solgt mopeder, ATV-er, snøscootere, motorsykler og tilhørende utstyr for over en milliard kroner. Dette var han derimot helt uvitende om da han 1. mai i 1972 kjørte ned til brygga i Hamar og traff et knippe andre bekjente på motorsykkel.

– Vi var seks stykker som møttes der og bestemte oss for å kjøre en tur. Vi hadde ikke noe plan for ruta, men det endte med at vi kjørte rundt Mjøsa, forteller Almestrand.

Gutta synes det var trivelig å møtes på denne måten på arbeidernes fridag, så dette ble gjort til en tradisjon. De møttes for å kjøre en runde i fellesskap de påfølgende årene også, men da ble det ikke Mjøsa rundt.

– Vi snakket om at vi ønsket å få til dette igjen og jeg synes det ville vært moro med en skikkelig vårmønstring, så jeg nevnte det for kunder som var innom butikken at det bare var å møte opp på Stortorget på Hamar kl 11 på 1. mai slik at vi alle kunne kjøre i fellesskap. Da begynte snøballen å rulle ganske fort, sier 73-åringen.


Lang kortesje

Den offisielle starten for de fleste her i regionen er på Stortorget, men det har etter hvert også blitt en tradisjon for mange å møtes på Scandic på Olrud for å gjøre ettertrykkelig innhogg i hotellets frokostbuffet før avreise fra torget. Rekka av motorsyklister er så lang at når de første ankommer Minnesund har de siste akkurat forlatt Hamar. Det er på gode år om lag 2 000 deltakere som kjører ut fra Hamar, men det er jevnt tilsig av tohjulinger på vegen, og på det meste har det vært godt over 5 000 motorsyklister som har tatt seg en rast på Minnesund.

– Bensinstasjoner og serveringssteder mobiliserer skikkelig denne dagen og et år var det kjøpt inn 5 000 wienerpølser et sted. Det var helt blåst på slutten av dagen, humrer Almestrand.


Lite grisekjøring

Våryre motorsyklister med betydelig dreiemoment og arbeidsvillige hestekrefter kan fort avstedkomme kjøring som er litt i overkant av veitrafikklovens rammer og det var i en periode såpass aggressiv kjøring ut fra start i Hamar at politiet kontaktet Almestrand med anmodning om å avblåse denne massemønstringen. Sjøl om Almestrand holder tak i logistikken rundt mønstringen har ikke Mjøsa rundt status som et offisielt arrangement, og dermed er det heller ikke noe som kan avblåses. Her møter folk opp fordi de har lyst til å kjøre tur i fellesskap og de siste årene har politiet tatt del i kortesjen i den forstand at de geleider rekka med motorsykler ut av byen i en fart som sømmer seg.

Dette med fart har selvfølgelig vært et tema ved flere anledninger opp gjennom massemønstringens historie, men det hører til sjeldenheten at det er noe grisekjøring. For 25 år siden røk det imidlertid 16 førerkort på runden, og det kunne angivelig blitt inndratt tre ganger så mange. Høyeste hastighet ble målt til 178 km/t.

– Det hører heldigvis til sjeldenhetene at det er slik grisekjøring, og dette var nok et større problem for flere år siden. Når vi kjører i følge er det ikke forsvarlig å kjøre så fort, sier Almestrand.


Tiøringer og tusenlapper

Skal man tilbringe flere timer på MC er det for mange en ufravikelig betingelse at været er noenlunde brukbart.

– Det er nok bare den harde kjerne som blir med uansett vær. Et år lå det ti cm med nysnø på Brøttum, så da var jeg nokså alene nedover Brøttums-bakkene, erindrer Almestrand.

– Og Henning er ikke så lett å få med når det regner for da må han vaske sykkelen i flere dager, humrer Almestrand og nikker mot kompisen Henning Karlsen som sammen med Tor Langdalen har vært med på flere utgaver av Mjøsa rundt enn de kan telle.

Historiene sitter løst rundt bordet på brygga denne ettermiddagen, slik det gjerne gjør når motorsyklister møtes, og bompengeaksjonen i 1989 er noe alle husker godt.

– Det var vedtak om at også motorsyklister skulle betale bompenger. Det var ni kroner og samtlige sto klare for å betale med enten tusenlapper eller tiøringer. Vi tok oss god tid og det ble noen vanvittige køer. Da ble det fort slutt på å kreve bompenger fra motorsyklister, sier trioen og ler godt.

– Og husker dere det året vi måtte starte i Vikingskipet? Det var en dårlig ide, minnes de.

Det visste seg nemlig at over 1 000 rusende motorsykler inne i et bygg ikke var særlig gunstig for inneklimaet. De som har blitt stående med MC inne i en tunell skjønner sikkert problemet...

Tror folk er sugne

Pandemiårene bød på veldig amputerte markeringer uten store ansamlinger, så gutta regner med at det er mange som ser ekstra fram til Mjøsa rundt i år.

– Vi tror folk er sugne på en god gammeldags Mjøsa rundt i år, og det kan nok fort bli mye folk i år, sier de.

Og selv om Almestrand nå har passert 70 med god margin ser han ingen ende på sin deltakelse i det som for MC-entusiastene er vårens vakreste eventyr.

– Det er da folk som er eldre enn meg som er med på dette. Den eldste er vel Jon Finsrud som er født i 1933. Jeg synes dette er veldig moro å være med på, og har tenkt å være med så lenge jeg kan, avslutter Almestrand.