Gå til sidens hovedinnhold

Fransk kjede åpner filial i Nydal neste år

Nydal har blitt et attraktiv område for store kjeder og neste år kommer det en ny stor aktør til IKEA Handelspark.

IKEA Handelspark er i ferd med å fylle seg opp. Fra før er Møbelringen, BurgerKing, Esso, Volmax, Hjem&fix, Jysk og Kvik etablert der mens den danske kjeden Thamsen kommer i løpet av sommeren. Nå er det også klart at den franske design-, kjøkken-, bad- og interiørprodusenten Schmidt Groupe også åpner dørene i Nydal i løpet av andre kvartal 2022.

Vokst fort

Schmidt Group har siden etableringen på det norske markedet i 2015 faktisk allerede åpnet 11 butikker. Målet som kjeden har satt seg er å åpne 15 norske butikker før slutten av 2023, og nå er det altså blant annet Furnes og Nydal som står for tur etter. Med nyetableringer også i Molde og på Ski er de nå oppe i tolv butikker i Norge. Deretter forventes ytterligere nyåpninger i 2022 i Oslo og Nord-Norge. Schmidt Groupe har produksjon i Frankrike og Tyskland og er Europas største retailer i bransjen med 800-butikker som til tross for den verdensomspennende pandemien og nedstengningen av produksjonen har fortsatt sin fremgang på verdensplan.

Må tilpasses

Når et sør-europeisk designselskap prøver å slå gjennom i Skandinavia, er det ikke bare den mer flamboyante og fargerike stilen som må utvikles og tilpasses det nordiske designuttrykket. Også den fundamentalt annerledes måten å drive retail på må tilpasses det nye markedet. I Norden utvikler og vedlikeholder det danske retail-agenturet Schmidt Nordic Schmidt Groupes butikkonsept for alle Schmidt-butikker. Agenturet forbereder finansieringen, oppstarten og opplæringen av ansatte i forkant av åpningen av en ny butikk, bistår med driften og tilpasser og oppdaterer forløpende sortimentet, presentasjonen av varene og markedsføringsaktiviteter målrettet mot nordiske forbrukere.

– Det har ikke vært en enkel oppgave å overføre et helt butikkonsept og tilpasse det til det Skandinaviske markedet, og det har krevd vår inngående markedskunnskap og lokalkjennskap innen kjøkken- og designbransjen å skreddersy et vellykket nordisk konsept og få det til å vokse, sier Jacob Skjødt, som er direktør for Schmidt Nordic.

– Alt er skreddersydd Jacob Skjødt forteller videre at der de tidligere først lette etter den riktige franchisetakeren etter at de innledende forberedelsene var gjennomført, er situasjonen nå omvendt.

– Den store styrken for de nye franchisetakerne er at alt er skreddersydd ned til minste detalj av oss i forkant av åpningen. I tillegg vurderer vi bare å åpne nye butikker dersom vi mener at vi har funnet den riktige lokasjonen med den riktige butikksjefen og at alle beregninger på budsjetter for drift og omsetning peker mot en lønnsom forretning for både den nye butikkinnehaveren og for Schmidt Groupe, sier Jacob Skjødt.

De norske Schmidt-butikkene har siden åpningen av den første butikken i 2015 prestert en omsetningsindeks på 184 og ligger allerede stabilt på indeks 160 i årets første kvartal i 2021 i en like-for-like sammenligning med omsetningen i 2020. Til sammen hadde Schmidt Groupes butikker en retail-omsetning på cirka 13 milliarder kroner i Europa i 2020.