Gå til sidens hovedinnhold

Gulating er tilbake på Hamar og nå varsler de større satsing på et spesielt område

Torsdag åpnet Gulating igjen butikk på Hamar etter å ha vært ute av bybildet noen år. Bortimot 450 ølslag vil være å finne i hyllene i lokalet på CC og nå er det ikke bare de som er ute etter spesialøl som får en oase. Kjeden varsler også en langt større satsing på ordinære merker.

Gulating har tidligere hatt permanent butikk på Maxi, men etter at den ble nedlagt har det kun vært pop up-butikker i Hamar, noe som var stor suksess i månedene før jul i fjor.

Det er Bjørn Veisten, som har drevet Gulating Ølutsalg Lillehammer siden 2016 og som også har stått bak flere populære pop up-butikker i Innlandet de siste par årene, som står bak oppstarten av den nye, faste butikken på Hamar.

– Gulating har lange tradisjoner i Mjøsdistriktet. Vi har aldri vært i tvil om at grunnlaget og markedet er til stede i området, og har også merket at vi har vært savnet, forteller driftsdirektør i Gulating Gruppen AS, Tom Anders Solberg.

– Vi er veldig fornøyde med lokalene, og med en dreven kjøpmann som Bjørn ved roret ligger alt til rette for at nye Gulating Ølutsalg Hamar blir en suksess, fastslår Solberg.

Rigget på halvannen uke

Veistein kan fortelle om hektiske dager før åpningen.

– Det er bare tre uker siden kontrakten ble skrevet, så vi har hengt jevnt i stroppen. Butikken er blitt satt opp på halvannen uke og vi har fylt opp med rundt 450 ølslag nå. Det vil komme enda flere etter hvert og da vil det også komme en egen avdeling for hjemmebryggere. Det er en hobby som veldig mange fortsatt driver med, sier Veistein.

Han synes det blir veldig stas å åpne på Hamar igjen og timingen kunne nesten ikke vært bedre.

– Ideelt sett burde vi åpnet litt før, men det var ekstremt viktig for oss å åpne tidsnok til å få med julehandelen, og salget av ølkalenderen. Det var en enorm suksess her i fjor, og det skal nok bli vanskelig å slå de tallene, sier Veistein.

Han ser for seg en omsetning på om lag sju millioner og regner med å ha 5-6 ansatte i drift i månedene før jul.

Ikke bare spesialøl

Gulating er nok noe som for mange forbindes med spesialøl med både en smak og en prislapp som ikke nødvendigvis applauderes av alle. Nå varsler Gulating at de også skal satse på utenlandsk industriøl og gå i krigen med de store dagligvarekjedene på dette området.

– De store dagligvarekjedene har skyhøye marginer på øl – og forbrukerne er taperne, sier konsernsjef i Gulating Gruppen AS, Rolf Ivar Skår.

Gjennom nye avtaler med Ringnes og ABInBev, som er verdens største bryggerikonsern, kan Gulating-kjedens ølutsalg over hele landet nå tilby et utvalg av de mest kjente internasjonale merkevarene som blant annet Budweiser, Becks, Corona og Stella Artois, i tillegg til norske Schous Pilsner, til rekordlave priser.

– Vi ønsker å vise at ikke alt trenger å være så dyrt som norske forbrukere har blitt vant til å tro, og at det heller ikke er nødvendig å reise over grensen for å spare penger på for eksempel øl, avslutter Skår.