Gulating med rekordsalg av julekalendere

KJEMPESALG: Årets julekalender fra Gulating ble braksuksess både hos Tony Henriksen på Hamar og i resten av landet.

KJEMPESALG: Årets julekalender fra Gulating ble braksuksess både hos Tony Henriksen på Hamar og i resten av landet. Foto:

Gulating doblet salget av ølkalendere på et år.

DEL

Med i alt 13 500 solgte esker med 24 norske håndverksbrygg har Gulating ikke bare hatt sin største salgssuksess noensinne, men også solgt dobbelt så mange julekalendere som i 2019.

- Vi syntes vi tok i kraftig og kanskje nesten i overkant optimistisk i planleggingen av årets julekalender. At det viser seg at vi faktisk kunne solgt enda mange flere er helt hinsides alt vi kunne forestilt oss, smiler Rolf Ivar Skår, konsernsjef i Gulating Gruppen AS.

Gjennom sine franchisedrevne ølutsalg over hele landet har Gulating allerede lang erfaring med salg av julekalendere av den voksne sorten, og Skår minnes den spede starten med rundt 20 solgte eksemplarer i 2014. Før årets sesong har kalenderen gjennomgått en ansiktsløftning og blitt både enklere å håndtere og dessuten billigere for ølglade kunder. Det resulterte i et nærmest eksplosivt salg helt fra de første pallene forlot kjedens sentrallager, som begynte å gå faretruende tomt allerede rundt farsdag tidlig i november.

- Det ble rett og slett en pågang vi ikke kunne forutse da vi startet planleggingen i januar og februar, sier Skår.

Salgssuksessen for julekalenderen føyer seg inn i en allerede solid vekst for Gulatings ølutsalg, der enkelte butikker har mer enn doblet omsetningen i store deler av 2020, sammenliknet med fjoråret. Resultatene tyder på en klar sammenheng med oppbremsingen i grensehandel og taxfree-salg, i kombinasjon med en grunnleggende endring i folks handlemønster.

- Dessuten er folk nødvendigvis mer hjemme enn tidligere, og det blir viktigere å kose seg og unne seg noe litt ekstra – ikke minst inn mot julehøytiden, tror Skår.

I tillegg til kjedens 20 faste ølutsalg, har Gulating-kjøpmenn over hele landet brettet opp ermene og stablet på beina i alt hele 11 ekstra, midlertidige utsalgssteder i årets siste kvartal – samt flere pop up-utsalg av kortere varighet slik som på CC. Skår er ikke i tvil om at dette har hatt stor betydning, ikke minst for salget av julekalendere:

- Våre butikkdrivere opplever at folk står i kø «når Gulating kommer til byen». Det er utrolig morsomt å bli tatt så godt imot, sier Gulating-sjefen.

Gjennom det rekordstore salget sikres dermed også solide inntekter for flere aktører i en bransje som har blitt satt på til dels harde prøver i løpet av 2020.


Artikkeltags