Gull ut av et grått år på Kreativ Interiør

GODE TALL: Harald K. Jørgensen hos Kreativ Interiør i Vangsveien trodde året kunne bli tøft da landet stengte ned i mars, men han skjønte fort at folk kom til å bruke mer penger hjemme når mulighetene for ferietur ble redusert. Det stemte og trøkket i butikken har vært så stort at han har økt bemanningen i år.

GODE TALL: Harald K. Jørgensen hos Kreativ Interiør i Vangsveien trodde året kunne bli tøft da landet stengte ned i mars, men han skjønte fort at folk kom til å bruke mer penger hjemme når mulighetene for ferietur ble redusert. Det stemte og trøkket i butikken har vært så stort at han har økt bemanningen i år. Foto:

Da pandemien sørget for strenge reiserestriksjoner skjønte Harald K. Jørgensen på Kreativ at folk kom til å bruke penger for å få det koselig hjemme. Det hadde han rett i og når 2020 nå ebber ut er det et år som skiller seg ut i positiv retning for butikken i Vangsveien.

DEL

Kreativ Interiør så dagens lys i 1998 og Jørgensen har vært bak spakene siden 2004. Når årets regnskap skal gjennomgås blir det uten dånedimpen og våkenetter slik mange andre butikkeiere kjenner på etter det som har vært et blytungt år for mange næringsdrivende.

– Vi har hatt et godt år og omsetningen har allerede passert den vi hadde i 2019, sier han.

Gull verdt med reiserestriksjoner

Han forteller litt av den samme historien som blant annet de i byggevarebransjen. Nemlig at når folk blir fratatt muligheten til å reise, så legges det mye penger i å gjøre det ekstra hyggelig hjemme.

– Jeg skjønte tidlig at folk kom til å bruke pengene de vanligvis bruker på ferie til å gjøre det koselig hjemme, så vi satset litt ekstra på hagemøbler. Det gikk det veldig mye av. Det er nok også mange som endelig har fått realisert oppussingsprosjekter og oppgraderinger de har satt på vent. Fra mai har vi hatt jevn trafikk og jeg synes Hamar-folk er flinke til å bruke sentrumsbutikkene. Det virker som mange tenker på at det er viktig med et levende sentrum og at butikkene derfor må brukes, sier han.

Kvalitet og miljø

Skal man ha møbler og interiør er det mange plasser å velge mellom innenfor en radius av ei mil fra Hamar sentrum og de aller fleste av disse ligger på et prisnivå som er langt lavere enn på Kreativ. Det skulle man kanskje tro ikke ville gagne Jørgensens butikk i en periode hvor mange har fått en dårligere økonomi, men dette ser ut til å slått ut andre vegen.

– Det virker som langt flere er blitt opptatt av miljø og bærekraft, så da vil de kjøpe ting som holder lenge. Ja, vi ligger i øvre prissjikt, men møblene vi selger er noe som i prinsipp holder livet ut. Den bruk og kast-mentaliteten som var tidligere har gått ut på dato, nå er folk opptatt av miljø og at ting skal vare, sier Jørgensen.

Måtte ansette flere

Det var de færreste av landets næringsdrivende som ikke kjente på litt usikkerhet i forbindelse med de inngripende tiltakene som ble iverksatt i mars, men for Jørgensen ble det altså nedstengningsbekymringer av kort varighet.

– Vi har hatt bra salg fra mai og ut egentlig, og vi har faktisk kunder ifra store deler av Østlandet. Vi er i bransje som har vært heldige, for det er mange som blør nå. Vi har derimot hatt en positiv utvikling og jeg har faktisk måtte ansette flere i butikken. 2020 blir jo gjerne kalt «annerledesåret» og det har det på en måte vært for oss også. Selv om vi ønsker å få tilbake en normal hverdag, uten pandemi og restriksjoner, er vi utrolig takknemlige for at kundene våre velger å handle hos oss, avslutter han.


Artikkeltags