Gå til sidens hovedinnhold

Håkon (28) liker ikke retningen jordkloden er på vei og hans bidrag ble et bærekraftig klesmerke

Håkon Kveseth har i alle år imponert med sin allsidighet og da han fikk lyst til å lage sitt eget klesmerke var det ikke noe å lure på. 1. juni var «De som vet» etablert og han innrømmer at det å ha eget klesmerke var mer jobb enn antatt.

28-åringen som opprinnelig er fra Grue har bodd på Hamar en årrekke. Han har i årevis vært en av landets beste i frisbeegolf og senest for to år siden ble han norgesmester i spydkast på hjemmebane. Han har spilt fotball i 3. divisjon og hadde planer om å spille for Brumunddal i fjor, men hele sesongen røk på grunn av pandemien. Sesongen i år starter i disse dager, men det blir uten Kveseth. Som nå altså kan tilføre innehaver av klesmerke på en fra før omfattende CV.

Klar miljøprofil

– Jeg fikk lyst til å lage et klesmerke og da ville jeg gjøre det ordentlig. For meg var det da vesentlig med et viktig og bra budskap og konsept i bunnen. Navnet «De som vet» spiller på at dette er et merke for de som vet at jordkloden er på vei i litt feil retning, og som vil bidra med å ta bærekraftige valg, forteller Kveseth som ikke alltid har tenkt like mye på dette med miljø og bærekraft.

– Det er noe som har kommet mer og mer de siste årene, sier han.

Selv om klærne lages av resirkulert materiale blir ikke denne type produksjon hundre prosent miljøvennlig og bærekraftig uansett..

– For å kompensere for dette setter Leger uten grenser en vaksine for hvert solgte plagg i tillegg til at det plantes et tre, forteller Kveseth, som ikke ser for seg at eget klesmerke kommer til å bli noe å leve av.

– Dette er noe jeg bare gjør på si. Om ikke lenge starter jeg som lærer på folkehøyskole i Ringebu, sier han.


Mer jobb enn antatt

Klærne han nå har i sin portefølje er typisk ungdommelig fritidstøy som hettegensere, shortser, collegegenser og t-skjorter. Klærne er kjønnsnøytrale i fasongen og med dette når Kveseth et dobbelt så stort marked.

– Men jeg tror nok det er mest gutter som har kjøpt foreløpig. Kanskje fordi vennene mine stort sett er gutter, sier han og ler.

Han er klar over at det å komme inn på markedet med et nytt klesmerke er en tålmodighetsprøve.

– I begynnelsen er det jo mest venner og kjente som kjøper, men jeg ser jo at det begynner å spre seg litt, sier han.

Klærne produseres i Bangladesh og Kveseth har lagt litt jobb i å forsikre seg om at dette foregår på skikkelig vis.

– Det er helt vesentlig at arbeiderne har ordnede arbeidsforhold og god lønn, sier han.

Dette er bare noe av det han må ha oversikt over nå som han har gått inn i klesbransjen.

– Det var visst ikke bare å plukke ut det tøyet man ville ha. Det har tatt mye tid og vært mye jobb, men det har vært moro å drive med. Og det er jo litt kult å gå i sitt eget klesmerke, avslutter han.

I disse dager jakter han for øvrig NM-gull i frisbeegolf i Ankerskogen og har en stand hvor det er mulig å kikke på kleskolleksjonen.