Nå haster det å legitimere seg i banken

LEGITIMER DEG NÅ: Siv Stenseth råder alle kunder som ikke har legitimert seg til å gjøre det så raskt som mulig.

LEGITIMER DEG NÅ: Siv Stenseth råder alle kunder som ikke har legitimert seg til å gjøre det så raskt som mulig. Foto:

Myndighetene har bestemt at alle bankkunder må legitimere seg, og Sparebank1 Østlandet begynner å nærme seg i mål med sine kunder. Allikevel er det noen som ennå ikke har legitimert seg, og til de sier kommunikasjonsdirektør Siv Stenseth: – Få ordnet det med en gang.

DEL

Mange av oss har fått varsel om at man må legitimere seg i banken de siste månedene. Kommunikasjonsdirektør i Sparebank1 Østlandet Siv Stenseth forteller at de har bedt sine kunder om å legitimere seg fortløpende.

– Vi har varslet kunder fortløpende, sendt purringer, sms og har ringt. I tillegg har vi håndtert eldre kunder som en egen gruppe, ved å ring og gi ekstra hjelp der det har vært nødvendig.

Ifølge henne gjenstår det ikke mange kunder som ennå ikke har legitimert seg.

– Vi er så å si i mål med de aller fleste kundene våre, men vi har en liten sluttrest som blant annet ikke har respondert på våre henvendelser eller som vi har for dårlig kvalitet på dokumentasjonen til. Dette rydder vi nå i, sier Stenseth.

Sperrer kontoen

Stenseth forteller at alle kundene de mangler legitimasjon på har fått individuelle frister.

– Dersom man ikke legitimerer seg innenfor fristen vil vi sperre kort og konti midlertidig. Hadde man eksempelvis en frist og en purring som gikk ut før jul, kan du nå om kort tid risikere sperring. Min oppfordring er derfor å få ordnet dette med en gang.

Hun forteller videre at de kundene dette gjelder har fått et eget varsel. Dersom kontoen skulle bli sperret, råder hun kundene om å ta kontakt med banken.

– Ring banken, ta med deg legitimasjon, stikk innom og få ordnet det med en gang, er hennes råd.

Derfor kreves det

Myndighetene har bestemt at alle bankkunder må være legitimert overfor banken, og legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. Formålet er å forhindre økonomisk kriminalitet, og alle kunder må være legitimert med gyldig legitimasjon, i tråd med hvitvaskingsregelverket. Dersom man også har tilgang til BankID må man legitimere seg med pass.

Artikkeltags