– Kjempeartig med ekstra fridag!

MORSOM DAG: William og Alexander fikk en dag på Lekeland sammen med tante Anne Cecilie Gundersen (til venstre) og Anne Merete Gundersen.

MORSOM DAG: William og Alexander fikk en dag på Lekeland sammen med tante Anne Cecilie Gundersen (til venstre) og Anne Merete Gundersen. Foto:

Tvillingene William og Alexander (3 1/2) fra Elverum brukte fridagen fra barnehagen på Lekeland1 i Hamar. De var ikke de eneste som valgte den løsningen.

DEL

Fridag i skoler og barnehager i Hedmark. For tvillingene William og Alexander medførte det et førstemøte med Lekeland1 i Hamar.

Mye energi

– Kjempeartig med ekstra fridag! Vi passer barna i dag og bare storkoser oss, sier Anne Merete Gundersen med en tvilling i fanget.

Den andre tvillingen sitter hos tante Anne Cecilie Gundersen.

– Vi bare slapp de løs, og så kommer de nok hjem helt utslitt. Skliene og klatrestativene var spesielt populære, sier Anne Merete.

– Det var så moro at det neppe var siste gang vi kom hit, skyter Anne Cecilie inn.

Daglig leder hos Lekeland1, Hanne Løberg, hadde knapt tid til å snakke med avisen. En lang kø av barn og foreldre ville kjøpe mat og drikke. Det har høyt støynivå inne i lokalene, og utenfor var det nesten ikke en parkeringsplass å oppdrive.

– Vi liker planleggingsdager. Da kommer det masse barn, og det blir veldig hektisk, sier Løberg og smiler.

– Solid omsetning på slike dager?

– Det kan du trygt si.

Ingen klager

I Hamar er det seks planleggingsdager i året i barnehagene og skolene får vi vite av kunnskapssjef Dordy Wilson på oppvekst og opplæring i Hamar kommune.

– Hvordan håndterer foreldrene disse fridagene som plutselig dukker opp?

– Vi har aldri fått noen negative tilbakemeldinger. Man opplyser i god tid om disse fridagene, og folk finner løsninger. Det er mange besteforeldre som får besøk disse dagene, sier Wilson.

– Planleggingsdager er noe vi har hatt i alle år, så folk er innforstått med at de dukker opp.

Wilson forteller at planleggingsdagene er viktige:

– De er avgjørende for at skoler og barnehager skal fornye og utvikle seg. Skolene skal gjennomgå nye fagplaner. Og i barnehagene har personalet lite tid til samhandling, for de er i hverdagen opptatt med barn fra 07 om morgenen til 17 på ettermiddagen. Dermed blir det få arenaer hvor man kan drøfte om utvikle sin egen praksis, sier Wilson.

Artikkeltags