Fronth-angrep på lykkelandet

VEV: Per Fronth foran det enorme verket «Interior».

VEV: Per Fronth foran det enorme verket «Interior». Foto:

Han er en av landets mest suksessrike samtidskunstnere, og har skapt seg en internasjonal karriere. Denne sommeren stiller Per Fronth ut på Hamar Sagbladfabrikk med en samling verk med sterke budskap.

DEL

Helt fram til 26. august skal publikum få oppleve fotografen og malerens Per Fronths verk i Hamar Sagbladfabrikk.

– Jeg som kunstner er veldig opptatt av forholdet mellom fotografi og maleri, og jeg jobber mye med den menneskelige natur og politikk. Subtilt. Det er mye blanding av poesi og politikk i verkene mine, forklarerer Per Fronth.

Flyktningkrise

På veggen henger verket «Buoyancy», som ved første øyekast virker som en harmonisk skildring av en solskinnsdag. Fire blonde barn leker med badeballer i havet.

– Tilsynelatende en lite bekymringsfull hverdag. Men plutselig oppdager de noe komme flytende, forteller Front.

Ved nærmere øyesyn er det en tom redningsvest halvveis gjemt i bakgrunnen på bildet.

– Jeg lokker folk inn, og så drar jeg fram uro og stiller spørsmål. Dette bildet ble laget etter flyktningkrisen i 2015. I dette bildet ligger det en referansen i storpolitikken, som velter inn over oss, forklarer Fronth.

Han er også opptatt av politikken i Norge:

– Vi er ikke koblet av verden, vi er koblet til verden. Hvem er jeg? Hvem er vi? Hva er betydningen av vi og dem?

– Når vi sitter på enorme ressurser, og har gjort en vanvittig klassereise, fra å være et av Europas fattigste land til å bli en av de rikeste landene i verden, så kommer det av uvanlig mye flaks og av kløktig arbeid av politiske ledere i landet. Nå sitter vi med en velferdsstat som veldig mange setter pris på. Et av problemene til Arbeiderpartiet er at de har vært så flinke at folk har dratt til andre partier. De har levert, slik at folk har falt ned til venstre og høyre for partiet, for hva er arbeideren i Norge i dag? Arbeideren har flyttet på seg.

– Men: Vi har fremdeles en forpliktelse til å dele på rikdommen. Det er ikke vårt. Alt er på låns, sier Fronth.

I verket «Harmony (Shadow in the boy)» er det mer psykologisk tematikk. Igjen havet, som betyr mye for Fronth som kommer fra Kristiansand. Bildet viser fem gutter og en flytende badesklie. En gutt står alene i skyggen.

– Det er et oppvekstbilde fra min side. Det handler om denne gutten, som du ikke legger merke til med en gang. Men, du ser en gruppe gutter som er i brytning mellom barn og ungdom. Innenforskapet og utenforskapet ligger i bildet. Gutten er med, men likevel ikke helt med. Alle har vel kjent på den følelsen, sier Fronth.

Det rørte landskap

På en annen vegg, et stort, monumentalt vevearbeid, kalt «Interior». Verket er på hele 4,6 ganger 2,3 meter.

– Det handler om lys. Jeg, som kommer fra fotografiet, og jeg er ekstremt opptatt av lyset. Det er jo lyset jeg lever av.

– Jeg satt veldig fast, og følte at alt jeg gjorde var bare dritt. Forfattere får skriveblokk, og jeg fikk maleblokk. Så laget jeg en lyssatt 3D-modell som ble lyssatt, og da ble det til slutt dette arbeidet. Et tomt rom hvor lyset flommer inn, hvor lyset jager vekk mørket.

Andre bilder viser landskap. Fronth har tatt helikopter og sett på hva vi mennesker har gjort med landskapene, og formidler det i maleriene.

– Vi bygger ut store hyttefelt i alle dalfører for å finne den indre roen. Men for å finne den så må vi ha strøm og oppvaskmaskin. Hva er det vi egentlig søker etter?

Fronth, som jobber i Norge og New York, og som nylig stilte ut på verdens største kunstmesse, Art Miami, mener hamarsingene blir godt kjent med hans som kunstner ved å oppsøke utstillingen:

– Det publikum får se er et tverrsnitt av det jeg jobber med: Menneskelig natur og natur. Men istedenfor å lage en roman, så er dette en novellesamling. Utstillingen er veldig dynamisk, og strekker seg fra papir og maleri til vev.

Håkon Samuelsen hos Hamar Sagbladfabrikk er stolt over å ha fått Fronth som sommerutstiller:

– Han er veldig bevisst på innhold i bildene, og hvert bildet drar opp flere temaer. Ikke rart at han har en stor appell, også hos de yngre kunstinteresserte. Spennende for oss.

Utstillingen «Architecture of evolution» ble åpnet lørdag 26. mai.

Artikkeltags