Digitale gjetere og kuer dukker opp på odden

En gjeng kuer skal følges til seters. Det er starten på en spennende reise inne på Domkirkeoddens området. Men kuene er digitale og bare synlige gjennom kameraet på mobiltelefonen eller tablet'en.

DEL

Sveip i motivene over for å se mer av det nye AR-spillet som skal lokke deg til Domkirkeodden i sommer.

Prosjektleder Kristine Kvam og programmerer Ole Midthun fra EON Reality Norway har tatt med seg representanter fra Anno og Sparebankstiftelsen Hedmark på en uvanlig vandretur på museumsområdet med mobiltelefoner og tablets.

Som Pokémon Go

På ulike poster dukker det opp kuer og virtuelle formidlere som forteller historien på Domkirkeodden på nytt vis.

– Hvis dere går i rolig tempo så vil kuene følge etter deg, forklarer Midthun.

En annet sted må man gjøre oppgaver for en gjeter.

Slik fungerer den digitale nysatsingen:

Spillet fungerer nærmest som Stolpejakten. Man kommer til en post, en stolpe med en QR-kode. Den skannes ved kameraet på mobilen. Deretter vil det dukke opp interaktivt innhold på skjermen. Ved å sveipe rundt med kameraet så vil man kunne utføre oppgaver og se virtuelle formidlere.

– På hver post må man spille seg igjennom noe, løse en utfordring, forteller Midthun.

Nå skal løsningen testes fram mot sommeren før endelig lansering, som skjer i tidsrommet etter mars.

– Vi har basert spillet på samme tankegang som Pokémon Go og bruker AR-teknologien fordi den skaper en opplevelse i de faktiske omgivelsene. Og omgivelsene på Domkirkeodden er jo perfekte! Nå får vi vist fram historien til bygningene og til menneskene som levde her ved hjelp av ny teknologi, sier Kvam.

– Hvem er målgruppa?

– Familier, tenker jeg. Barn som trenger å se at andre barn tilbake i tid ikke har hatt det så lett de heller. Det har alltid vært store forskjeller i samfunnet. Og det er et spill for voksne som vi lære seg historie.

Låste hus blir til åpne hus. Ved å rette telefonen inn gjennom vinduet så får man også oppleve hva som foregikk inne i husene.

– Tanken er at vi lager en ordentlig runde på museet hvor man går noen kilometer. Så går man den samme runden tilbake, men med et sett nye opplevelser på skjermen, forteller Kvam.

– Også håper vi å lage noe som er så dynamisk at det kan oppdateres jevnlig, kanskje sesongbasert, slik at brukerne skal bruke appen om og om igjen. Mulighetene er ubegrensede.

– Vil engasjere

Seksjonsleder Magnus Sempler Holte fra Anno Domkirkeodden mener det nye spillet vil engasjere og gjøre museet mer tilgjengelig for folk:

– Dette gjør vi for å utvide og berike formidlingen som vi allerede har på museet. Og dette prosjektet handler om formidle museet vårt på en ny og bedre måte. Fordi vi har et stort friluftsmuseum som ikke er åpent så mange dager i året, så kan vi med ny teknologi få åpnet opp og la folk titte inn i husene og høre noen av historiene som hører til husene, forklarer Holte.

Annos administrende direktør, Sven Inge Sunde, sier prosjektet blir starten på en storstilt satsing på AR/VR-teknologi i formidlingssammenheng:

– Testene vil gi verdifull læring for Anno Museums ansatte om hvilke budskap som kan nyttiggjøre seg av AR-teknologi. I Anno finnes mange avdelinger med lignende museumsparker som Domkirkeoddens, så overføringsverdien til nye prosjekter er stor, sier Sunde.

Sparebankstiftelsen Hedmark har støttet prosjektet med 1,4 millioner kroner:

– Vi har valgt å støtte prosjektet fordi Anno har satt seg selv i førersetet i forhold til nyskapende formidling rette mot allmennheten, og særlig mot barn og unge. Vi heier på dette prosjektet fordi det gjør historien relevant også i morgen, sier leder for samfunn og gaver, Kristin Vitsø Bjørnstad.

Artikkeltags