Sjekk hva som skjer i Vikingskipet

STORT OPPDRAG: Inne i Vikingskipet er arbeiderne i gang med å legge et nytt banedekke.

STORT OPPDRAG: Inne i Vikingskipet er arbeiderne i gang med å legge et nytt banedekke. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

– Et heftig oppdrag, sier Carl Omsted fra firmaet Mjøs-Produkter som er med når det skal legges et helt nytt banedekke inne i Vikingskipet.

DEL

I tre måneder blir det intens jobbing med i legge nytt banedekke i Vikingskipet.

Etter en lekkasje ble det et akutt behov for å bytte kjøleanlegg og gulv inne i det rikskjente idrettsanlegget i Hamar, til en kostnad av 61 millioner kroner. Nå er jobben i full gang.

9.500 kvadratmeter

Ringsaker-firmaet Mjøs-Produkter er sentral i prosessen og utfører en viktig del av arbeidet. De sørger for at 9.500 kvadratmeter sparkles.

– Vi avretter gulvet. En møysommelig jobb med svært lav toleranse for hellingsavvik. Bare fem millimeter på hele plata, sier Carl Omsted og smiler.

To pumpebiler leverer 15 tonn flytende sparkel i timen.

– I går kjørte vi inn 230 tonn her. Vi regner med at det kommer til å gå med totalt 400 tonn her inne. Ti semitrailere skal levere mørtel.

– Så hvordan jobber dere?

– Vi forsøker å få lagt på minst mulig, mest mulig riktig. Det er veldig viktig at det ikke blir store avvik på grunn av de nye fryserørene som skal monteres. Støpen i toppen skal de nok få rett og fin, men det er viktig at vi sparkler under betongplaten slik at fryserøren ligger i nøyaktig samme høyde hele veien. Da unngår man at man får punkter som blir kaldere enn andre steder på dekket og dermed en uønsket variasjon i iskvaliteten inne i Vikingskipet, forklarer Omsted.

Han sier det er en stor jobb.

– Vi startet jobben her på onsdag og har nivellert i tre dager og sparklet i tre dager. Også blir det noe etterarbeid.

– Hvordan er det å jobbe inne i Vikingskipet, da?

– Suverent. Her er det luftig of fint, og i motsetning til andre byggplasser så får vi lett kjørt fram utstyret vårt. Joda, dette er effektivt og greit.

Stenger skipet

Vikingskipet er stengt under byggeperioden. Det neste arrangementet er ute i oktober. Og det blir ingen skøyteløpere å se i Hamar denne sommeren.

– Vi flyttet arrangementsvirksomhet fram slik at vi ikke skulle tape så mye på stengeperioden. Også har vi skjøvet Høstmarkedet og Midt i Matfatet ut i høst, slik at vi likevel får med oss alle arrangementsinntektene. Det eneste vi mister er sommerisen, opplyser administrerende direktør i Hamar Olympiske Anlegg, Viggo Sundmoen.

– Og når det hele står ferdig ute i oktober måned, hva er forandret?

– Vi hadde en del lekkasjer og det var et tidsspørsmål før vi måtte gjøre noe med anlegget. Den jobben tar vi nå. Selve iskvaliteten blir vel nokså lik, men med nytt anlegg så har vi mulighet for å lage styringssoner for indre og ytre bane, forklarer Sundmoen.

Det er Kulturdepartementet og Hamar kommune som dekker 50 prosent hver av alle kostnadene ved den store jobben.

Artikkeltags