Gå til sidens hovedinnhold

Laget eget lutefiskøl

Lutefiskfestivalen fikk spesialkomponert øl av Talas-Jeremy

Artikkelen er over 2 år gammel

I år er det Talas som får æren av å lage Lutefiskfestivalens lutefiskøl.

Det spesialbryggede ølet har fått navnet «Talas om øl til lutefisk». Etiketten har logoen og fargene til Lutefiskfestivalen.

Nytt samarbeid

– Vi hadde et samarbeid med Atna-øl om å lage et spesielt øl til lutefisk. Den avtalen ble sagt opp, men vi har nå fått Talas til å lage et nytt øl for oss, forteller Lutefiskfestivalens daglige leder, Oddvar Hemsøe.

Ølet er utviklet av Jeremy Metzger, i samarbeid med Lofotpils-bryggeren Eskild Alexander Bergan. Metzger kan fortelle at det er en amber lager. Det ble laget 4.000 liter, som er ventet å holde en god stund.

– Vi tenkte å lage et tradisjonelt øl for tradisjonell mat, og holde det litt enkelt. Det skal være et lettdrikkelig øl. Litt søtt og maltpreget med en tørr avslutning, forklarer Metzger.

Metzger er overveldet over responsen:

– Markedet har virkelig tatt til seg ølet vårt, og tilbakemeldingene har vært veldig gode. Jeg har fått meldinger fra ølkjennere som lurer på hvordan jeg har klart å få til et så smaksrikt og samtidig friskt øl med bare 4,7 prosent alkohol.

Asko skal distribuere lutefiskølet ut i dagligvarehandelen i hele regionen.

Både Hemsøe og Metzger ser for seg at ølet blir å finne i dagligvarehandelen hele året, selv om lutefisksesongen er noe begrenset.

Ellers blir ølet å finne i restauranter i Hamar, og det vil selvsagt bli servert sammen med lutefiskmåltidene under festivalen. Akkompagnert av akevitt, som er selvskrevent.

Hemsøe testet ølet under Midt i Matfatet:

– Jeg synes ølet skaper balanse i lutefiskmåltidet. Det er så mye smak i fisken, så det er nødt til å balansere smakene i maten og ikke minst akevitten.

– Hva er motivasjonen deres for å ha et eget øl, Hemsøe?

– Punkt en: Det er mye fabrikkøl, som dette er et motvekt mot. Punkt to: Det er så mye smak i et lutefiskmåltid, at for å få komplementert smakene så trengs det noe mer enn en vanlig pils. Og så skal man jo ikke skylle ned akevitten med en øl. Ølet er en viktig del av måltidet. Punkt tre: For oss er dette en del av merkevarebyggingen for Lutefiskfestivalen.

Mesterkokk på laget

Hemsøe er også stolt over at Lutefiskfestivalen har fått samarbeid med lutefiskprodusenten Brødrene Andreassen Værøy, som ble kåret til verdens beste lutefisk i 2017.

Og mesterkokken Øyvind Bøe Dalelv, soussjef hos Bocuse-kokk Bent Stiansen ved Statholdergaarden i Oslo.

– Dalelv sier at han gjerne vil jobbe for å fremme festivalen, og kommer til Hamar under festivalen, lørdag 3. november. En stor fjær i hatten for oss!