Jo E. Brenden

Sjonglerer mellom tre nettbutikker

Jim Thrones og vennene er ikke redde for å prøve ut forretningsideer. På fire år er det blitt etablert tre nettbutikker.
Publisert
DEL

Det er lite som minner om butikkdrift inne på kontorene i Østre gate 21 i Hamar. Noen PC-er i nokså sterile lokaler er alt. Likevel er dette hjertet til tre nettbutikker: Ventilasjonskongen.no, Gartnerbutiken.no og nykommeren Underskjorte.no.

Det er altfor mange useriøse aktører der ute, som lover «gull og grønne skoger»

Jim Thrones, nettbutikkgründer

Markedsføres på nett

– Kontoret er på Hamar, men vi leier lager i Skien, forklarer Jim Thrones.

Forretningspartnerne Espen Johansen og Robert Vestgård, og nyankommer Alexander Dalbakk, er på jobbreise da Hamar Dagblad er på besøk.

Eventyret startet med Gartnerbutikken.no i 2014. Fra Hamar sjonglerer Jim og kompisene fire år etter mellom tre nettbutikker.

– Etter hvert som vi har blitt godt kjent med nettbutikkløsningene som vi har kjøpt, så har det blitt enkelt å starte opp nye butikker med nye konsepter. Systemene er like, det eneste som er forskjellen er at det er forskjellige produkter.

VEKST: – Gartnerbutikken.no går veldig bra, særlig nå på våren, forteller Jim Thrones.

VEKST: – Gartnerbutikken.no går veldig bra, særlig nå på våren, forteller Jim Thrones. Foto:

Underskjorte.no er siste tilskudd til porteføljen av nettbutikker. Den butikken ble etablert i mai i fjor. Ventilasjonskongen.no kom i 2016.

– Skjorter, ventilasjon og gartnerutstyr. Konseptene spriker veldig?

– Hehe. Der vi ser muligheter, starter vi opp. Alt vi trenger er en PC og en telefon, og skikkelig ordrebehandling. Alt annet kan settes bort, sier Thrones og smiler.

Den siste butikken som ble startet opp var Underskjorte.no.

– Rett og slett skjorter som man har på seg under penskjorta for å skjule svettemerker rundt armene. Vi har funnet en leverandør i USA som lager skjorter som stopper svette, uten bruk av bruk av kjemikalier eller at man skal kunne bruke sterke deodoranter. Man unngår svetteringer eller svettemerker på klærne, sier Thrones.

– Vi har fått mange gode tilbakemeldinger fra folk som har prøvd disse skjortene.

Gartnerbutikken.no selger alt fra frø til veksthus og har spesialisert seg på gartnerutstyr til innedyrking og forkultivering.

Og Ventilasjonskongen.no har produkter for et bedre inneklima og kaller seg «Norge største nettbutikk for ventilasjon». Her er lageret i ferd med å flyttes tilbake fra Skien til Hamar.

Markedsføringen skjer hovedsakelig via sosiale medier:

– Vi bruker sosiale medier. Facebook og Google AdWords. Og følger nøye med på trafikken; hvem som kjøper og hvem som går ut igjen, sier Thrones.

Nye ideer

Thrones hadde opprinnelig hadde tenkt å utdanne seg til å bli baker. Men endte opp med nettsalg i stedet.

– Som baker så startet man klokka 21.00 og jobbet fram til morgenkvisten. Å jobbe om natta og sove om dagen er ikke noe sunt liv i lengden.

Det tikker inn med ordrer på PC-en til Thrones:

– Særlig nå på våren går Gartnerbutikken.no veldig godt på nett. Det kan komme ordrer opp imot 100.000 kroner. Da går man ut i helgen med et stort smil om munnen.

VEKST: Under et lilla LED-lys spirer og gror chiliplanten inne på kontoret.

VEKST: Under et lilla LED-lys spirer og gror chiliplanten inne på kontoret. Foto:

I hjørnet på kontoret står en chiliplante inne i et dyrketelt med et lilla LED-vekstlys. Et godt bilde på at det spirer og gror hos gründergutta.

Thrones' gründerfilosofi er å holde hva man lover ut mot kundene:

– Det viktigste er å levere. Det er altfor mange useriøse aktører der ute, som lover «gull og grønne skoger».

– Hva er ambisjonen på sikt? Flere nettbutikker?

– Jeg ser hele tiden etter nye muligheter og har store planer for framtiden. Men de tør jeg ikke å fortelle om akkurat nå.

VENTILASJON: Robert Vestgård har spesialisert seg på ventilasjon.

VENTILASJON: Robert Vestgård har spesialisert seg på ventilasjon. Foto:

KONTORER: I dette bygget i Østre gate ligger kontorene til kompisene som drifter tre nettbutikker.

KONTORER: I dette bygget i Østre gate ligger kontorene til kompisene som drifter tre nettbutikker. Foto:

I toppen på sosiale medier

SpareBank 1 Østlandet fikk Østlandsforskning til å finne ut hvor mange av bedriftene som bruker sosiale medier. Der fant de ut at Hedmark lå i toppen, ikke bare i Norge men i Europa. For: Hele 85 prosent av bedriftene i Hedmark oppgir at de bruker sosiale medier, mot 72 prosent for Norge, og 47 prosent for Europa for øvrig.

– Vårt inntrykk har vært at vi ligger lenger framme på sosiale medier enn mange har trodd. Vi er glade for at dette nå er bekreftet av analysen. Betryggende å vite at vi har et næringsliv som er tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi og nye muligheter, sier direktør for bedriftsmarked, Hans Olav Wedvik.

Artikkeltags