Bankkunder i kø for å legitimere seg

KØ: – Også trofaste kunder må legtimere seg, sier Nina Myren Sortehaug hos Nordea i Hamar.

KØ: – Også trofaste kunder må legtimere seg, sier Nina Myren Sortehaug hos Nordea i Hamar. Foto:

Nordea og flere andre banker i Hamar opplever kø av kunder som må legitimere seg med pass.

DEL

Tusentalls kunder i regionen har blitt kontaktet med beskjed om å dra til banken for å legitimere seg.

– Vi skjønner at kunder reagerer på dette, men dette er vi pålagt for innfri krav fra myndighetene, og for å forhindre hvitvasking, sier banksjef Nina Myren Sortehaug i Nordea i Hamar.

– Leverer ikke kunder legitimasjon i tide, må vi fryse kontoene og banktjenestene deres, i verste fall må vi avslutte bankforholdet, sier Sortehaug.

Hamar-filialen har hatt utvidede åpningstider i november, og Elverum-kontoret har vært åpent på torsdager for å ta unna køene.

Alle banker er lovpålagt å ha oppdatert legitimasjon på samtlige kunder. Dette gjelder alle banker i Norge og internasjonalt.

Dette er et krav fra myndighetene, kravet hensikt er å hindre økonomisk kriminalitet og å forhindre hvitvasking.

– De kundene som har fått utstedt BankID fra Nordea må møte opp fysisk med gyldig legitimasjon, de aller fleste andre kan legitimere seg i digitale kanaler. Selv om man har vært kunde i tyve år, må man likevel legitimere seg.

– Mange kunder har vi et langt og godt forhold til. De slipper likevel ikke unna, sier hun.

Ordningen er laget for å beskytte samfunnet og enkeltpersoner mot id-tyveri, svindelforsøk og hvitvasking av penger.

Artikkeltags