– Vi stenger ikke butikken

VIDERE DRIFT: - Kundene tror ivi skal legge ned. Det skal vi ikke, sier Britt Andersen hos Tilbords på CC Hamar.

VIDERE DRIFT: - Kundene tror ivi skal legge ned. Det skal vi ikke, sier Britt Andersen hos Tilbords på CC Hamar. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

– Vi må si til kundene våre at vi skal fortsette, sier Britt Andersen hos Tilbords på CC Hamar.

DEL

– Vi har ikke tenkt å gi oss! Forhåpentligvis leser folk mer enn bare overskriftene i sakene som er blitt publisert om konkursen på nett, sier eier og driver Britt Andersen hos Tilbords hos CC Hamar.

– Mange sliter

Det var mandag at meldingen kom om at Tilbords-kjeden er konkurs. Saken ble slått opp stort i landets nettaviser, og på CC Hamar kom mange kunder innom for å høre om det virkelig var slitt:

– Det har ingen påvirkning for vår butikk. For det er grossisten som er slått konkurs, understreker Andersen

Hun og fem andre ansatte fulgte spent med på nyhetene mandag, der det ble sendt ut melding at eierskapet bak den Bergen-baserte Tilbords-kjeden hadde slått seg selv konkurs. bare tre måneder etter at de tok over Kitch’n-kjeden.

Inntektsfall og krympende marginer oppgis som årsak til at selskapet slo seg konkurs.

– Vi er franchise, det vil si at vi bruker Tilbords som en grossist og leverandør. Inntil videre vår vi ikke varer derfra. Men vi har mange andre som leverer til oss. Det er selvsagt trist at grossisten vår går konkurs, men det er jo mange som sliter om dagen. Det er mange som kjemper om kundene, sier Andersen.

I underetasjen på CC Hamar har allerede kjøkkenutstyrsbutikken Traktøren startet med opphørssalg.

– Drifte videre

TIlbords har en historikk som strekker seg helt tilbake til familiebedriften Peter M. Kolderup, som ble etablert på Nesttun i 1845.

105 butikker eies av kjeden eller av franchisetakere.

Fram til en bostyrer er oppnevnt skal driften ved alle norske butikker gå som normalt.

Daglig leder Odd Sverre Arnøy ba butikkene i Norge om å drive som normalt de neste ukene:

«Det vil i denne perioden være mye usikkerhet, og vanskelige spørsmål dere kan få fra ansatte, huseier og leverandører. Dere må be om respekt for at dere ikke kan svare på spørsmål i denne perioden, da bostyrer må få oversikt over situasjonen (...) Det viktigste dere kan gjøre er å holde fokus på å drifte butikkene på best mulig måte enten den er franchise eller eid av Tilbords Retalt fram til dere får beskjed om annet»

Artikkeltags