Atlungstad Brenneri tok steget opp blant «de store»

– Innen 2030 skal vi være verdens beste formidler av akevitt- og brennerihistorie, sier brenneridirektør Ole Volden-Sandersen etter at Atlungstad Brenneri ble medlem av De historiske hotell og Spisesteder.

DEL

Sveip for å se flere motiver fra Atlungstad Brenneri.

– Det ble en veldig ja-dag på jobben når vi fikk beskjeden om at vi hadde fått medlemskapet, og man blir jo veldig glad når man lykkes og får bekreftelse på at det vi har gjort så langt har vært veldig riktig, sier Ole Volden-Sandersen.

798 kriterier

Det var i forrige uke at nyhetenom medlemskap i den prestisjetunge grupperingen De historiske hotell og Spisesteder ble sluppet.

For de sju ansatte (totalt 20 som på lønningslistene) ble det feiring. For i 2019 kjempet 46 destinasjoner om å få medlemskap. Atlungstad Brenneri var en av sju som slapp igjennom nåløyet.

– Det har vært en omfattende prosess. Vi leverte inn søknaden desember 2018, og dermed startet vi på ferden mot medlemskapet. I mellomtiden måtte vi sende inn mye dokumentasjon og gjestetilbakemeldinger, og vi ble utsatt får en såkalt «mystery guest». En anonym tester kom hit for å sjekke om vi var så gode som vi hevdet at vi var, sier Volden-Sandersen og smiler.

I tillegg til sterke referanser fra markedet, kreves det at man oppfyller hele 798 kriterier i kvalitetsstandarden «Historisk Kvalitet».

De historiske hotell og Spisesteder er en medlemskapsbasert næringslivsorganisasjon der hoteller og restauranter med bygninger av verneverdig betydning er samlet.

– Så hva er det dere har blitt en del av, vil du si?

– Det er en eksklusivt salgs- og markedssamarbeid. Vi kommer inn i et nettverk med andre som er som oss, og som vi heretter kan sparre med. Alle de andre stedene er destinasjoner i Norge som er av historisk karakter.

– Effekten er forhåpentligvis mer synlighet og mer trafikk, både nasjonalt og internasjonalt. Dette er et nettverk som har en solid dekning i hele landet og ut av landet. Og de har en del gode løsninger som vi var interesserte i, som vi alene var for små til å anskaffe oss.

– Et av mange eksempler er et gavekortsystem der man kan kjøpe gavekort hos oss og de andre stedene.

Volden-Sandersen kom inn som brenneridirektør i 2017 fra å ha vært hotelldirektør Scandic-kjeden.

– En eventyrlig reise. Jeg er glad for at styret ga meg muligheten til å utvikle Atlungstad Brenneri. Mandatet var å gjøre brenneriet og brennerihistorien mer tilgjengelig. Brenneriet og akevitten er en viktig del av norsk matkultur. Og at vi i tillegg til å fronte drikke, også fikk satse på mat, ga det oss en helt annen styrke.

På kjøkkenet har kjøkkensjef Tom Vidar Guneriussen hatt et hektisk år:

– Det er moro å være på et sted hvor ting skjer veldig fort. Og med å gå inn i De historiske hotell og Spisesteder får også jeg muligheter til å dra nytte av et spennende nettverk, sier Guneriussen.

Da Volden-Sandersen tok over lå omsetningen på 10,5 millioner kroner, hvorav 6,5 millioner kroner i offentlig støtte. I fjor endte de opp med en omsetning på 11,3 millioner kroner.

– Men, da har vi snudd opp ned på det hele ved at bare 3,3 millioner kroner utgjorde offentlig støtte.

Tallene viser at den kommersielle satsingen gir frukter.

På samme tid har besøkstallene økt fra 6.000 til 20.000.

Atlungstad Brenneri ble i desember 2019 fredet av riksantikvaren.

Trenger flere lokaler

Inne i brenneriet er en restaurant på plass. Det samme er kurs- og konferanselokaler. Nytt tapperi ble bygget i fjor og en butikk skal være klar i februar.

– Hva ønsker du deg?

– I det gamle kontorlokalene fra slutten av 1800-tallet skal vi ha mindre møterom, styrerom og selskapslokaler. Vi trenger flere rom for alle som vil booke oss.

Også er det Volden-Sanderholens drøm:

– Vi skal bli best i verden på akevitt- og brennerihistorie.

Atlungstad Brenneri

Artikkeltags