Satser på el-skolebil

ELEKTRISK: Kjøreskolelærer Tommy Ofstad fikk i forrige uke Hamars første el-skolebil. Han har fått fra å være skeptiker til el-bilfrelst.

ELEKTRISK: Kjøreskolelærer Tommy Ofstad fikk i forrige uke Hamars første el-skolebil. Han har fått fra å være skeptiker til el-bilfrelst. Foto:

Miljøbevisst ungdom spør etter elbiler. Derfor har Hamar Trafikkskole kjøpt inn sin første el-skolebil.

DEL

– Vi opplever et økt fokus på miljøvern blant dem som tar førerkort. Derfor må også vi henge med i tiden. Dette er framtiden, sier kjørelærer Tommy Ofstad hos Hamar Trafikkskole.

Ble helfrelst

Utenfor skolen står en flunkende ny Hyundai elbil, utstyrt med kjøreskoleskilter, spesialbygget for føreropplæring.

– En av elevene er medlem av Natur og Ungdom. og ble veldig positivt overrasket over at vi satset på elbil. Men vi møter også fordommer. Noen sier: «Så dere har handlet inn en hårføner?», sier Ofstad og smiler.

– Jeg var skeptisk til elbil selv, men har blitt helfrelst.

Ofstad mener at det i tillegg til det miljømessige er det en del goder på utgiftssiden ved å satse på elbil.

– Vi slipper billigere unna i bomringene, og med egne lader på veggen, så blir vel kostnaden et par kroner mila på vinterstid.

– Også er bilene lettkjørte og behagelige. Lite støy.

Ofstad regner med at bilen har en 16–17 mils rekkevidde på vinteren. 28 mil på sommeren.

– Vi har testet den opp og ned til Lillehammer i 8–10 minusgrader, og det går akkurat. Under sikkerhetskursene tar vi turer til Oslo. Der ser vi for oss at vi må ta oss en matpause på IKEA mens bilen står og lader ren en halvtimes tid.

En el-skolebil til er i bestilling hos leverandøren. Den skal ha lengre rekkevidde.

90 prosent av bilene som ble solgt i Norge i 2018 var med automatgir. Hver tredje var elbil. Nå ser kjøreskolelæreren på Hamar for seg store endringer i kjøreopplæringen.

– Det blir solgt færre og færre biler med manuelt gir, og elbilene er begrenset til automatgir. Vi ser det på elevene også, at det er færre som kan øvelseskjøre hjemme på manuelt gir, så mange velger å ta et førerkort som begrenser seg til automatkjøring, sier Ofstad, som tror at opplæring av kjøring med manuelt gir blir et tilvalg.

Høy etterspørsel

Sigurd Overskott hos Sulland CC Hamar, leverandøren av el-skolebilen, mener det er positivt at også trafikkskolene blir med på overgangen til elbiler:

– Vi merker at det er høy etterspørsel etter elbil på Hamar for tiden, og at det kommer flere bomringer i området vil nok ikke bremse salget, selv om elbilistene trolig må betale noen kroner de også, sier Overskott.

– I mellomtiden gleder vi oss over at det dukker opp nullutslippsbiler også i kjøreskoleopplæringen.

Hver tredje bil som ble solgt i Norge i 2018 var en elbil.


Artikkeltags