Nå er Hamar en mer populær by enn Drammen

FRAMGANG: Hvert år scorer Hamar og Hamar-regionen bedre i Omdømmeundersøkelsen. Fra venstre: Direktør i Hamarregionen Utvikling og Reiseliv, Eli Bryhni, Hamar-ordfører, Einar Busterud og daglig leder i Markedsinfo, Rune Stenberg.

FRAMGANG: Hvert år scorer Hamar og Hamar-regionen bedre i Omdømmeundersøkelsen. Fra venstre: Direktør i Hamarregionen Utvikling og Reiseliv, Eli Bryhni, Hamar-ordfører, Einar Busterud og daglig leder i Markedsinfo, Rune Stenberg. Foto:

Framgang på alle punkter. Omdømmeundersøkelsen viser at Hamar er blitt en populær by blant østlendinger.

DEL

– Historiens beste resultat! Det går jo bare en vei. Oppover, sier en tilfreds Hamar-ordfører, Einar Busterud etter å ha blitt presentert tall som viser at Hamar nå har gått forbi byer som Drammen i omdømme.

Hele 23 prosent har fått et bedre inntrykk av Hamar-regionen nå enn for 5 år siden.

Og nå ligger Hamar på en fjerdeplass i undersøkelse blant byene som er sammenlignet, hvor hele 66 prosent har positive assosiasjoner rundt byen.

Bare seks prosent har negative assosiasjoner forbundet med Hamar.

– Gjort en god jobb

Kampen om nye innbyggere og nye arbeidsplasser er tøff. Alle norske småbyer er opptatt av omdømme.

Omdømmeundersøkelsen ble utført i november ved at Markedsinfo har stilt en rekke spørsmål om Hamar-regionen til 801 personer bosatt utenfor regionen i Hedmark, samt Oslo, Akershus, Buskerud, Telemark, Vestfold Østfold og Oppland i november (før fylkessammenslåingene).

– Det som er spennende er at vi siden 2012 har målt omdømme med faste parametere, og det har vært framgang på alle områder hvert år for Hamar-regionen. Det er sjeldent å se, sier daglig leder hos Markedsinfo, Rune Stenberg.

– Hva tror du er grunnen?

– Det er så enkelt som at man gjort en god jobb og jobbet målrettet. Drammens tidligere suksess har vært «fokus, fokus og fokus». Det har Hamar-regionen lært av og kopiert. Og nå har de gått forbi Drammen på omdømme.

SPURTE 801: 801 personer er blitt spurt av Rune Stenberg og Markedsinfo i omdømmeundersøkelsen.

SPURTE 801: 801 personer er blitt spurt av Rune Stenberg og Markedsinfo i omdømmeundersøkelsen. Foto:

Stenberg har et råd:

– Det er fryktelig lett at man i næringsarbeidet hopper på stadig nye ideer. Men det som gir best resultater er å holde seg til noen satsingsområder over tid.

– Må ta en posisjon

– Undersøkelsen viser at vi er på rett vei, med gjennomgående gode resultater. Hyggelig at Hamar scorer mot byer som har hatt helt andre muskler enn det vi har hatt. Vi får igjen for tålmodig arbeid og for å ha en tydelig profil. I tillegg har vi en langsiktig strategi der vi bygger en attraktiv region med morgendagens arbeidsplasser, sier direktør hos Hamarregionen utvikling og reiseliv, Eli Bryhni.

Busterud sier at han ikke tar de gode resultatene for gitt, for det er mange som oppgir at de ikke har så mange meninger om Hamar i undersøkelsen:

– Vi er litt for beskjedene og underkommuniserte generelt. Det må vi gjøre noe med i den harde konkurransen. Vi må ta en posisjon i hodene til folk. Da må en finne hva som er spesielt med Hamar, og det er ingen som klarer å etterligne Mjøsa, infrastrukturen vår og avstanden til Oslo og Gardermoen, sier Busterud og fortsetter:

– Hamar er det stedet nærmest Oslo hvor det er størst valgfrihet rundt hvordan du vil bo og leve.

Undersøkelsen

Her er Hamar-funnene:

Positive assosiasjoner til Hamar (svar fra 2017-undersøkelsen i parentes): Hedmark (utenom Hamar-regionen) 82 prosent (83), Østfold 71 prosent (70), Oppland 68 prosent (72), Vestfold 68 prosent (58), Akershus 68 prosent (68), Buskerud 67 prosent (54), Telemark 58 prosent (53).

Positive assosiasjoner til østlandsbyene (svar fra 2017-undersøkelsen i parentes): Lillehammer 82 prosent (82), Oslo 76 prosent (80), Fredrikstad 67 prosent (69), Hamar 66 prosent (63), Drammen 63 prosent (65), Gjøvik 54 prosent (47), Lillestrøm 48 prosent (42), Elverum 45 prosent (40), Moss 44 prosent (43), Jessheim 34 prosent (30), Brumunddal 34 prosent (25), Stange 31 prosent (ny), Løten 30 prosent (ny) og Moelv 26 prosent (22).

Negative assosiasjoner til østlandsbyene: Jessheim 21 prosent (19), Lillestrøm 18 prosent (19), Moss 17 prosent (18), Drammen 14 prosent (11), Brumunddal 13 prosent (15), Oslo 11 prosent (9), Elverum 8 prosent (12), Moelv 8 prosent (9), Fredrikstad 8 prosent (6), Gjøvik 7 prosent (6), Løten 7 prosent (ny), Stange 6 prosent (ny), Hamar 6 prosent (5) og Lillehammer 2 prosent (1).

Her er Hamarregionen-funnene:

Assosiasjoner til Hamar-regionen: Vikingskipet 23 prosent, Mjøsa 12 prosent, Olympiske Leker 11 prosent, Hamar by/sentrum 9 prosent, Stupetårnet 7 prosent, Domkirkeodden 5 prosent, jordbruk og gårder 4 prosent, skøyter 4 prosent. ski 3 prosent og Storhamar Ishockey 2 prosent.

Blant dem som svarer sier mange at regionen byr på gode muligheter for et aktivt liv (4,7 av 6 i score) og at det er gode oppvekstvilkår (4,2 av 6). Man liker romsligheten til innbyggerne (4,3). Men regionen scorer midt på treet når det spørres om det er et attraktivt turistmål (3,) eller et sted å flytte til (3,2). Og får karakteren 3,8 på utvikling og fornyelse.

Kan du tenke deg å flytte til Hamar-regionen? Ja 14 prosent, nei 82 prosent. 18 prosent svarte ja i 2017, 19 prosent i 2014 og 18 prosent i 2012.

Artikkeltags