Alexander vil ta disse grønne kassene ut i verden

KASSESUKSESS: Fra 50 bestillinger i februar til 500 i oktober. Alexander Vold må frakte stadig flere grønne Delivia-kasser fra Hamar-restaurantene.

KASSESUKSESS: Fra 50 bestillinger i februar til 500 i oktober. Alexander Vold må frakte stadig flere grønne Delivia-kasser fra Hamar-restaurantene. Foto:

Forretningsideen Alexander Vold fikk som student er satt ut i live. Nå leverer han mat fra Hamar-restaurantene i grønne kasser ut til kundene. Og drømmen er å ta Delivia ut i verden.

DEL

– Vi ruller ut gradvis. Ikke for fort, fordi vi vil ha kontroll på utviklingen, sier daglig leder Alexander Vold hos Delivia.

Mange kjenner til matfraktetjenesten Foodora i hovedstaden, med deres særpregede rosa syklister.

I Hamar har 26-åringen Alexander Vold dratt i gang det appbaserte matbudet Delivia. Stadig flere grønne thermokasser med mat fra sju restauranter fraktes med Delivias biler til dører rundt i Hamar og omegn.

Fikk ideen som student

Tjenesten har blitt testet ut gjennom sushirestauranten Nagomi i to år. I starten var det veldig manuelt:

– I testperioden ringte kundene direkte til Nagomi istedenfor å bestille via appen. Deretter la servitøren inn bestilling og sendte oss av gårde. Etter hvert skjønte vi at vi måtte få automatisert tjenesten mer.

Da dukket det opp en idé om å lage en egen app. I januar ble tjenesten lansert for fullt.

– I februar hadde vi rundt 50–60 bestillinger på appen. Nå i oktober telte vi opp mot 500 bestillinger. En ganske kraftig vekst, sier Vold og smiler.

Etter at Nagomi var på plass, ble også O'Learys med i Delivia-tjenesten. Deretter kom Siesta Lunchbar, Volum og Subway på CC Stadion, Greek Street Food Creta og nylig Pizzanini.

– Pizzanini var veldig fin å få på plass. Mange ventet på dem, sier Vold og smiler.

Det ble så mye å gjøre at Vold selv måtte trå til og ta kjørevakter for å få alle bestillingene ut til folket.

Eier Atle Mathisen hos Pizzanini Hamar forteller om et løft etter at de innførte Delivia i midten av september:

– Vi fikk en omsetningsøkning og vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger fra kundene. Vi har hatt forespørsler i 20 år om «når skal Pizzanini begynne å kjøre ut pizza». Endelig kan vi gjøre det.

– For dette har vi historisk sett ikke hatt kapasitet til å gjøre noe med. Men nå er det endelig tatt hånd om av folk som kan å drive med utkjøring, sier Mathisen, og legger til:

– Ikke mange vet om tjenesten ennå, men for hver uke blir det flere og flere som bestiller via appen.

LØFT: Atle Mathisen hos Pizzanini fikk et løft i omsetningen etter at pizzarestauranten innførte Delivia-levering.

LØFT: Atle Mathisen hos Pizzanini fikk et løft i omsetningen etter at pizzarestauranten innførte Delivia-levering. Foto:

Ideen dukket opp da Vold studerte på entreprenørskap på BI i Oslo.

– Vi hadde et fag som het «bedriften» og skulle komme opp med en businessidé og målet var å starte opp en studentbedrift. Meningen var nok at vi skulle starte noe litt mindre, som et utsalgssted for vafler, men det ble litt større enn som så.

Vold tenkte på folk som ikke orket å lage handlelister og stå på kjøkkenet i en til to timer for å lage mat.

Han tenkte også hvordan han kunne løfte omsetningen i restaurantbransjen.

– Jeg nektet å gi slipp på ideen fordi jeg følte at det var noe her, forteller Vold.

Da studiene var endt flyttet han hjem til Hamar og startet selskapet. Han fikk med seg onkelen Erling Andre Vold, som er dataingeniør og programutvikler.

– Alle med videre

Slik fungerer det: Kundene laster ned appen, får opp menyene fra de sju deltakende restaurantene og kan gjøre bestilling.

Maten kan hentes eller kjøres ut, så lenge det er innenfor en radius på åtte kilometer. Dermed fanger sentrumsrestaurantene opp et marked som strekker seg fra Hamar til Ottestad, Vang, Furnes og Jessnes.

Potensielt 30.000 kunder.

Prisen på utkjøring kalkuleres ut fra avstanden fra restauranten til leveranseadressen. Her fordeles inntekten mellom sjåføren og Delivia. Per i dag har fem sjåfører knyttet seg til Delivia i Hamar. De benytter private biler og får timelønn og provisjon.

Maten forhåndsbetales av kunden. Og uansett om maten hentes eller bringes så får Delivia også en liten andel av varekostnaden til restauranten.

MINST: Gatekjøkkenet Siesta Lunchbar er det miste spisestedet som har blitt med i Delivia-ordningen.

MINST: Gatekjøkkenet Siesta Lunchbar er det miste spisestedet som har blitt med i Delivia-ordningen. Foto:

– Får restaurantene en bedre omsetning av denne tjenesten?

– Uten tvil, og vi har mye tall på det fra hver av de sju restaurantene om hvilken vekst de har hatt ved å inngå samarbeid med oss. Nesten alle restauranter ønskerå å tilby levering, men de ser at det er for kostbart å gå til innkjøp av en bil, med alle de utgiftene det medfører, og samtidig lønne sjåfører. Det blir for mye utgifter kontra inntekter hvis de skal tilby levering selv. Derfor er det mye mer lønnsomt å knytte opp mot en tredjepartsleverandør som oss.

– Det er ingen binding å bli med i Delivia. Man kan teste det og velge å kutte det ut, men så langt har alle valgt å bli med videre fordi de ser at hver bestilling er en bestilling de kanskje ikke ville ha fått.

– Og selve systemet er brukervennlig: Vi plasserer en tablet og en printer på kjøkkenet, hvor bestillingen kommer, så aksepterer de med et trykk. Kunden får varsel om at bestillingen er blitt akseptert og om estimert leveringstid. Den tiden de får opp på mobilen er ganske nøyaktig, fordi den baserer seg på mange data: Som tilberedningstid, hvor travelt det er i restauranten, kjøretid og trafikk.

Vil ut i verden

– Kan du leve av dette nå?

– Delivia tjener ikke så mye per bestilling og per restaurant i dag, så for vår del må vi nok opp i et større volum før det begynner å bli lukrativt for oss.

– Så hva er tankene dine om veien videre?

– Vi må komme oss opp og fram så fort som mulig og få Delivia inn i de fleste småbyer i Norge. Først og fremst må vi få kontroll over mjøsbyene.

Vold ser bare muligheter:

– Fungerer dette i en by som Hamar så fungerer Delivia i utrolig mange byer i hele verden.

VIL EKSPANDERE: Alexander Vold håper å ta Delivia ut til de andre mjøsbyene raskt.

VIL EKSPANDERE: Alexander Vold håper å ta Delivia ut til de andre mjøsbyene raskt. Foto:

Artikkeltags