Lages app skal gi nye opplevelser av Hamar

NY FORMIDLING: – Ved bruke ny teknologi kan vi gi folk nye opplevelser når de beveger seg ute, sier Lage Thune Nyberget.

NY FORMIDLING: – Ved bruke ny teknologi kan vi gi folk nye opplevelser når de beveger seg ute, sier Lage Thune Nyberget. Foto:

Lage Thune Myrberget skal gi lokalbefolkning og turister informasjon mens de beveger seg rundt i byen.

DEL

– Kall det gjerne «Stolpejakten på høygir». Målet er å lage spennende opplevelser, i første omgang i Hamar og omegn. Men markedet kan også være Norge og ellers ute i verden, forteller Lage Thune Myrberget.

Han står bak det nyetablerte selskapet Storyphone AS, som satser på å produsere multimodal historieformidling på digitale plattformer.

– Spennende opplevelser

Myrberget har allerede opprettet kontakt med Hamarregionen Utvikling og Reiseliv, og vil bruke Hamar som case for sin nye app kalt «Easy. Travel».

– Målet er å få folk ut og gi de gode opplevelser. Ved hjelp av en app kan de møte på ting de kanskje ikke har oppdaget før eller få spennende eller underholdende informasjon på øret, forklarer Myrberget.

Appen skal være gratis å laste ned. Myrberget og samarbeidspartnere skal produsere innhold.

– Vi har blant annet gått igjennom hele gågata, fra Jernbanetorget og helt fram til Vestre torg sammen med pensjonert statsarkivar Per-Øivind Sandberg. Han er svært kunnskapsrik og byr på en masse spennende historier og utrolige fakta om alle byggene i gågata, og kan på levende vis formidle hva som har foregått bak veggene.

Fem turer er laget, men er foreløpig ikke publisert. Målet er å slippe ideen løs for folket etter påsketider.

Brukerne av appen får presentert informasjon både via audio og video.

– Vi har trålet alle museene i regionen, gått langs mjøskanten og oppsøkt kunst i offentlig rom. Og vi kan finne på å lage turer som går igjennom den spennende krigshistorien til Hamar. Og de fleste har vel gått turer opp til Stenfjellhytta eller Målia, men de færreste vet så mye om destinasjonene på Hedmarksvidda. Uansett er målet at folk skal komme seg ut og at vi skal gi dem spennende opplevelser, forteller Myrberget.

Han ser også for seg å lage ulike turopplevelser knyttet til de ulike årstidene.

KART: Inne i appen finnes det blant annet kart. Når man ankommer stedene får man informasjon.

KART: Inne i appen finnes det blant annet kart. Når man ankommer stedene får man informasjon. Foto:

– Hvem er målgruppen?

– Alle. Fra lokalbefolkning til turister som kommer til regionen vår.

– Hvordan skal du tjene penger på prosjektet?

– Det har vi ikke noe svar på i første omgang. Vi er ganske nystartet og jobber med utvikling av bedriften, og er selv nysgjerrige på hvordan dette utvikler seg. Det kan være at dette er noe som vi kan skaffe private og offentlige samarbeidspartnere på, og man kan tenke seg at man kan legge inn segmenter av salg og markedsføring. Mulighetsspennet er stort, sier Myrberget.

Han er daglig leder i Storyphone AS, men ser for seg å knytte til seg samarbeid med multimediejournalister og utviklere som kan løfte appen.

– Vi må ha proff formidling av bilde, lyd, tekst og film, gjerne på flere språk. Og vi må legge inn quiz for å engasjere brukerne.

Flyttet hjem

Myrberget har jobbet som kultursjef flere steder i Norge, men har nylig flyttet hjem til Hamar.

Han ble positivt overrasket over hvor fremoverlent Hamar har blitt siden han forlot byen for 30 år siden:

– Jeg har blitt imponert over næringsatsingen som ligger i miljøet på Park, som hjelper bedrifter i å møte hverandre og utvikle virksomhetene.

LAGET VIDEOER: Egne videoer er produsert til appen. Her er fra Norsk jernbanemuseum. (Skjermdump)

LAGET VIDEOER: Egne videoer er produsert til appen. Her er fra Norsk jernbanemuseum. (Skjermdump)

– Hvordan fikk du idéen?

– Jeg har jobbet mye med formidling. I forbindelse med at folkehelse er blitt et kommunalt ansvar så har jeg blitt fascinert av mulighetene for å koble kunnskapsformidling, læring, engasjement og formidling til helse. Og jeg fikk et kick da jeg oppdaget alle mulighetene det ligger i teknologi.

– Når du er ute og går med en mobiltelefon i lomma, så kan du bruke den til noe morsomt og nyttig.

Artikkeltags