Nå har Katta fått et teknologisk treningssenter

Moderne teknologisk utstyr og frie tøyler til å eksperimentere. Kreativiteten til Katta-elevene skal få et løft gjennom et nytt teknologisk treningssenter.

DEL

Bla i bildene over for å se flere bilder fra det nye senteret.

– En kjempefin mulighet for oss til å få utfolde oss, sier Hamar katedralskole-elev Håvard Stensrud som driver med spillutvikling og 3D-modellering på en skjerm midt i det nye senteret.

– Kult å kunne praktisere og øve på spilldesign i et slikt miljø, sier elev Emanuel Klepp.

På et annet rom står en 3D-printer og kjøret ut en kreasjon laget av en elev.

Hamar Katedralskole kaller det for et nytt teknologisk treningssenter og en moderne, framtidsrettet og annerledes læringsarena med soner for utforskning og eksperimentering.

Kattas elever har heretter tilgang til 150 kvadratmeter med ny og spennende teknologi.

Rommet skal ikke brukes til undervisning. Snarere skal det brukes til kreativitet og eksperimentering på elevenes egne premisser.

Moderne senter

Programmerbar elektronikk, datamaskiner som takler tunge 3D-prosesser, 3D-printere, laserskjærer, VR- og AR-utstyr, interaktive skjermer og 360-kameraer er noe av det som finnes i det nye hypermoderne senteret.

Lærer Tage Rønning har vært ansvarlig for prosjektet ved Hamar katedralskole:

– Prosessen med å lage rommet startet i 2015. Da begynte vi å se behovet for et slikt rom på skolen. Vi var så heldige å ha en rektor som tente på ideen. Og i 2017 fikk vi ressurser til å se hva vi kunne få til.

– Vi var veldig usikre på hva vi skulle satse på, men vi fikk etter hvert hjelp fra det nærliggende næringslivet til å finne fram til hva vi skulle satse på av utstyr, sier Rønning og understreker:

– Vi er i startgropen, og dette vil være et senter i stadig utvikling.

– Hva skal senteret brukes til?

– Fordi vi er en skole så er det utstyret man finner i senteret læringsteknologi som kan ivareta de kreative evnene hos elevene og gi de kreative musklene trening. Derfor har vi rigget rommene som et treningssenter slik at elever og lærere kan komme hit og trene på teknologi som de er litt ukjent med.

Senteret skal være elevstyrt og åpent store deler av skoletiden. Drømmen er at man også kan åpne senteret på kveldstid, ved behov.

Kreativ aktivitet

– Fantastisk at skolen lager et område hvor det ikke skal foregå undervisning, men heller legger til rette for kreativ aktivitet. Det er det vi i kodeklubben har forsøkt å fronte i mange år, så det er morsomt å se at det endelig skjer ting på dette området, sier lærer Carl Andreas Myrland, som også er leder av Lær Kidsa Koding i Hedmark.

– Dette er blitt et treningssenter for alle de som skal inn i de nye arbeidsplassene i Hamar som vi i dag ikke aner hva heter, sier varaordfører Knut Fangberget som var til stede under åpningen av rommet.

– Utrolig morsomt at man tenker på denne måten. Det er noe «uhedmarksk» å sette i gang med noe en ikke helt vet hva skal bli. Det samme har vi gjort i gründer- og næringshuset Park, med etablering av et AV-/VR-institutt. En investering på noen titalls millioner som er blitt en kjempesuksess.

Artikkeltags