Lommeboktanker skal gi bedriftene løft

PÅ KURS: Grethe Bøhn Busterud og Ann Avranden var to av deltakerne på kurset «Design Thinking». I bakgrunnen står Nikolaj Bebe fra Eggs Design.

PÅ KURS: Grethe Bøhn Busterud og Ann Avranden var to av deltakerne på kurset «Design Thinking». I bakgrunnen står Nikolaj Bebe fra Eggs Design. Foto:

En drømmelommebok skal få bedriftene til å forstå brukerne bedre og utvikle nye løsninger.

DEL

Nikolaj Bebe fra Eggs Design presenterer den litt merkelige oppgaven for kursdeltakerne:

– Design den ideelle lommeboken for makkeren din. Start med å oppnå empati.

Lager prototype

På et bord ligger en masse gjenstander som til slutt skal brukes for å lage en fysisk prototype på ei lommeboke.

Den ferdige lommeboka skal ta hensyn til «fysiske og følelsesmessige behov».

Lokale og regionale bedrifter fikk et skikkelig kræsjurs i «design thinking» under en samling på Gregers tirsdag.

– Interessant. Det setter virkelige i gang tankeprosessene, sier Grethe Bøhn Busterud og får støtte av Ann Avranden fra designbyrået Tweed.

«Design thinking» er enkelt forklart problemløsning gjennom kreativitet. Kursdeltakerne er ikke passive mottakere av kunnskap. De må oppleve og utføre. Og de må begrunne og forklare hva de har gjort.

Ifølge Bebe vil kursdeltakerne lære seg: å identifisere brukerbehov, analyse og valg av data, idéutvikling og brainstorming, testing av ideer og hvordan man kan få kommunisert prosjekter strategisk til beslutningstakere.

– Design thinking er praktisk og kreativ problemløsing.

Programmet er finansiert av Sparebankstiftelsen Hedmark. Foruten støtte til interiør var del to av stiftelsens gave til gründer og næringshuset, støtte til å fremme innovasjonskraften i regionen.

– Gjennom «Design Thinking» kan man forstå brukere og kunder på en bedre måte, og utvikle nye, bedre løsninger for bedriften, forklarer Berte Sollerud Helgestad fra Hamarregionen Utvikling.

– En gavepakke

Eggs Design er valgt som samarbeidspartner. Man byr på en kursserie for veiledere og virkemiddelapparat (HrU, næringssjefer og klyngeledere), et kræsjkurs og en spennende prosess som skal skje til høsten:

– Vi skal velge ut seks til åtte bedrifter som skal få med seg et reelt case og løse det gjennom sju dager, fra slutten av august til desember.

– Vi er ute etter å finne de bedriftene som ser at dette er en unik mulighet for å adressert en utfordring som de ønsker å ta tak i, og få økt kompetansen i egne rekker. Det er ingen begrensninger hva man kan bruke prosessen til.

Sollerud kaller opplegget en gavepakke:

– Dette er en skikkelig gave til de bedriftene som får være med. Store bedrifter som Norsk Tipping, Eidsiva og Sparebank 1 Østlandet har midler til å kjøre slike prosesser selv, men her får man løftet små og mellomstore bedrifter. Til null i kostnad.

Artikkeltags