Sender hele kontoret til prisgalla i New York

TIL NEW YORK: Anti-kontoret i Hamar får reise til New York. Fra venstre: Filmfotograf Magnus Vanem, designer Vivi-Ann Slaatsveen, prosjektleder Margrethe Bach-Evensen, designer Tonje Wei Fiskvik, daglig leder Ellen Østmoen, kreativ leder Jens Haugen og kreativ direktør Kjetil Wold. Ikke tilstede: seniorrådgiver digital kommunikasjon Tor Hernan Floor.

TIL NEW YORK: Anti-kontoret i Hamar får reise til New York. Fra venstre: Filmfotograf Magnus Vanem, designer Vivi-Ann Slaatsveen, prosjektleder Margrethe Bach-Evensen, designer Tonje Wei Fiskvik, daglig leder Ellen Østmoen, kreativ leder Jens Haugen og kreativ direktør Kjetil Wold. Ikke tilstede: seniorrådgiver digital kommunikasjon Tor Hernan Floor. Foto:

Anti setter norsk rekord i nominasjoner i prestisjetunge Creative Week. Nå sendes hele Hamar-kontoret til New York, med mulighet for å få med seg 11 priser hjem.

DEL

Se arbeidene (video) til Anti nederst i saken.

– Det er ganske rått. Ingen andre har så mange finalelodd som oss! Åtte av de 11 prisene vi er nominerte i er rene Hamar-prosjekter. Aldri har noe norsk brå vært i nærheten av å kunne ta hjem så mange priser på et og samme år, sier gründer og kreativ direktør Kjetil Wold.

Møter kjendisene

Creative Week avvikles i New York mellom 6. og 10. mai. Her er det to prestisjetunge utdelinger, som kårer det beste innen reklame og design i verden.

I One Show er det sendt inn 33.000 bidrag fra over 40 land i verden, og juryen har nominert Anti til fem priser.

I ADC Awards (Art Directors Club), som deles ut for 98. gang, har Anti fått hele seks nomineringer.

Hamars åtte ansatte har virkelig bitt fra seg i konkurranse med verdensomspennende byråer som MacCann eller japanske Dentsu.

– Dentsu har 80.000 ansatte, vi har åtte. Det er et bevis på at vi åtte som jobber her på Hamar legger listen høyt og at kreativitet kan oppstå hvor som helst i verden, sier kreativ leder, Jens Haugen.

PRODUKTER: Ellen Østmoen, Jens Haugen og Kjetil Wold foran Nedre Foss-produktene. Til høyre står Nedre Foss-logoen i støpejern.

PRODUKTER: Ellen Østmoen, Jens Haugen og Kjetil Wold foran Nedre Foss-produktene. Til høyre står Nedre Foss-logoen i støpejern. Foto:

Nå skal hele kontoret reise til New York.

– Jeg var der for fem år siden, og det er virkelig glamour og kjendiser på rekke og rad. Jeg husker at jeg møtte Alec Baldwin, sier Wold og humrer.

Daglig leder Ellen Østmoen har lagt opp et spennende løp for de ansatte. De skal selvsagt få suge til seg alle inntrykkene fra Creative Week og få være med på prisutdelingene.

– I tillegg skal vi kose oss med gode middager. Og det blir et møte med kunstneren og illustratøren Jeremyville, som blant annet har gjort jobber for Boss, forteller Østmoen.

Font begeistret verden

Det er spesielt arbeidene med oppdragsgiverne Nedre Foss og Optiker-K som juryene i New York har lagt merke til.

På bordet i tredje etasje i Anti-hovedkvarteret i Melkefabrikken ligger produkter som Anti har vært med på å designe for møbel- og designprodusenten.

– Vi har jobbet bredt, med alt fra identitet til digital- og salgsløsninger. Innholdsproduksjon, pakkedesign og digitalstrategi. Alle foto og filmer er laget av oss, forklarer Wold.

Juryen har nok blitt imponert over helheten i profileringen. Blant annet følger logoen prinsipper man finner igjen i produktene. Det hele framstår veldig helhetlig.

Også er det jobben de har gjort for den nye Optiker-K-kjeden. Anti har jobbet med hele identiteten til det nye selskapet:

– Besøket hos en optiker starter oftest med en sjekk av synet ditt. Når vi da fant ut at den velkjente optikerplansjen besto av bare 10 bokstaver så brukte vi den som et hovedelement for å skape en identitet. Millioner av mennesker verden over har sett synstestplansjene, men ingen har tenkt på det å ferdigstille alfabetet i en egen font.

Anti utviklet fonten Optican Sans, la den ut for åpen nedlastning og de første 14 dagene ble det registrert 10.000 nedlastinger av fontentusiaster verden over.

Optiker-K fikk medieomtale på steder som NRK, Gizmodo, Fast Company og Principal Designer. Til og med programvaregiganten Adobe begynte å tvitre om den norske optikerkjedens grep.

Wold røper litt om hvordan de åtte på Hamar-kontoret tenker:

– Ideene må være så enkle at folk forstår de med en gang.

Antis Nedre Foss-film:

Antis Optiker-K-film:

Artikkeltags