– Nå flyter endelig trafikken igjen

ÅPNET: Nå er rundkjøringen i Stangevegen og de nye skysstasjonen åpnet igjen.

ÅPNET: Nå er rundkjøringen i Stangevegen og de nye skysstasjonen åpnet igjen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Rundkjøringene i Hamar sentrum er nå åpnet. Dermed flyter trafikken i byen som normalt igjen etter to års byggetid.

DEL

– Se, nå flyter trafikken som normalt igjen, sa varaordfører Knut Fangberget etter å ha fått æren av å klippe snorene, både under åpningen av «nye» Hamar Skysstasjon med ny rundkjøring ved Grandsenteret, og rundkjøringen i krysset Furnesvegen–Ringgata.

Rundkjøringen ved Glasshuset i Furnesvegen har vært åpen i en måned.

Fredag kunne endelig trafikken gå som normalt også i den andre hovedfartsåra inn til Hamar sentrum, etter et års byggetid.

Mistet omsetning

Det har vært en tålmodighetsprøve, ikke bare for trafikanter, men også for næringslivet i området:

– Fantastisk at veien er åpnet igjen! Vi har definitivt fått merke på omsetningen av veien utenfor butikken har vært stengt. Godt at trafikken igjen går som normalt, og forhåpentligvis kommer kundetrafikken tilbake, sier 7 Eleven-kjøpmann Ayaz Ahmed på Grandsenteret.

I Stangevegen er det blitt ny rundkjøring, ny bussterminal/skysstasjon med nye leskur, infoskur, nye benker, sykkelparkering, forskjønning med og beplantning. Under bakken utskifting av kummer og rør, nytt overvannsystem og omlegging av høyspent.

KLIPPET SNOREN: Fylkesråd for samferdsel i Hedmark fylkeskommune, Anne Karin Torp Adolfsen, og Hamars varaordfører, Knut Fangberget, klippet snoren da veganlegget ble åpnet fredag.

KLIPPET SNOREN: Fylkesråd for samferdsel i Hedmark fylkeskommune, Anne Karin Torp Adolfsen, og Hamars varaordfører, Knut Fangberget, klippet snoren da veganlegget ble åpnet fredag. Foto:

Varaordfører Fangberget mener Hamar trengte en opprustning:

– Vi er veldig fornøyd med resultatet. Det vis ser er kvalitetsarbeid og det er en forskjønnelse, sier Fangberget, og fortsetter:

– Hamar er en by som er i vekst. Det er cirka 10.000 mennesker som pendler inn til byen for å jobbe hver morgen, og 5.000 ut til nabokommunene. Og noen drar til Oslo. Det betyr at vi trenger god transport. Hamar er også et regionsentrum, så det er mye transport til ting som skjer i byen, sier Fangberget.

Hedmark fylkeskommune har bevilget 90 millioner kroner til de to prosjektene i Hamar, prosjekter som totalt har kostet 114 millioner kroner å gjennomføre:

– Endelig er vi her! Det føles godt å få lande disse to prosjektene. Vi er fullstendig klar over at det har gjort vondt for hamarsingene når en må stenge de mest trafikkerte punktene i byen, og man må finne seg i det i lengre tid. Jeg har vil rette en stor, stor takk til de som har vært berørte, beboere og trafikanter. De har levd med denne store utbyggingen over så lang tid, sier fylkesråd for samferdsel i Hedmark fylkeskommune, Anne Karin Torp Adolfsen.

TAKKET: – Takk for tålmodigheten, sa fylkesråd for samferdsel i Hedmark fylkeskommune, Anne Karin Torp Adolfsen.

TAKKET: – Takk for tålmodigheten, sa fylkesråd for samferdsel i Hedmark fylkeskommune, Anne Karin Torp Adolfsen. Foto:

Hun mener imidlertid at premien for å vente er stor:

– De to nye veganleggene øker kapasitet, sikkerhet og framkommelighet. De har gjort det bedre for alle trafikantgrupper: gående, syklister, de som skal ta buss og de som kjører bil.

Fant bygg i bakken

– Alle er glade for at veiene er åpnet igjen, og det var viktig for oss å bli ferdig nå, for nå skal aktiviteten konsentreres om Midtstranda, sier avdelingsleder i Statens vegvesen Hedmark, Aud Riseng.

– Det å bygge slike prosjekter i en by, mens trafikken går, er noe av det aller mest komplekse vi gjør. Både kommune, HIAS og Hedmark Trafikk har vært involvert i de to prosjektene sammen med oss. Men hensikten har vært å få en bedre flyt og kapasitet i trafikken, samtidig som at de gående og syklende får en høyere prioritet.

Og det å grave i bygater byr ifølge Riseng på noen overraskelser:

– Det dukker opp mye rart når en begynner å grave i en by, overraskelser som drar på seg en del ekstraarbeid. Vi traff utrolig nok på et gammelt bygg i gravegropa, inne på bussterminalen, med et gammelt jernbanespor som gikk inn i bygget. Vi har påtruffet en mengde urene masser og en oljefyringsstank som lekket, og som fortsatt inneholdt 600 liter olje.

PARKERING: Ny sykkelparkering er satt opp.

PARKERING: Ny sykkelparkering er satt opp. Foto:

I tillegg bød været på noen utfordringer for arbeiderne som skulle lage rundkjøringene i Hamar:

– Været er uforutsigbart, men i vinter var det fryktelige mye snø, langt mer enn normalt, og i sommer var det ekstraordinært varmt.

– Til tross for de utfordringene vi møtte, så ble vi ferdig som planlagt, sier Riseng og smiler.

Arve Solhaug er bortom for å se på den nye rundkjøringen:

– Det har blitt veldig fint. Nå skal det bli spennende å komme hit på kveldstid og se hvordan det vil se ut med ny belysning.

Artikkeltags