Ellevill jernbanefeiring i Hamar

JUBEL: Øystein Krogsrud slipper jubelen løs og dynker seg selv med champagne.

JUBEL: Øystein Krogsrud slipper jubelen løs og dynker seg selv med champagne. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Korkene i værs og champagnen fløt etter at Erna Solberg og Regjeringen ga beskjed om at de ønsker seg dobbeltspor i øst i Hamar.

DEL

For Øst-forkjemperne var det en trekvart seier. Statsminister Erna Solberg troppet opp på Skibladnerbrygga sammen med kommunalminister Jan Tore Sanner og landbruksminister Jon Georg Dale med en beskjed som fikk over 500 oppmøtte på Skibladnerbrygga til å bryte ut i jubel.

Gråt og jubel

– Nesten flaut å si det, men jeg strigrein når jeg leste at Erna skulle presentere noe i Hamar. Jeg forsto hvor dette bar. Det ligger så mye følelser i dette, sier Øystein Krogsrud i aksjonsgruppa «Nå eller Aldri», som har kjempet for øst-alternativet.

Han dukket opp med en hel sykkelvogn full av champagneflasker. Så sikker var Krogsrud på at statsministeren hadde med seg gode nyheter.

Allerede før Erna var ferdig med å presentere det hun hadde å si, så smalt korkene i værs – til stor latter blant de oppmøtte og blant statsråder og politikere.

Etterpå bød han alle de oppmøtte på alkoholfrie seiersbobler.

– Men, seieren er ikke helt i havn?

– Vi må feire det som kan feires. Dette er som om HamKam går opp til 3–0 i andre omgang.

For egentlig sa Erna verken ja eller nei til dobbeltspor i øst. Det Erna ga beskjed om var at Regjeringen foretrekker en løsning med jernbanen gjennom Hamar i øst, med stasjon ved Vikingskipet.

Hun la likevel til at de ønsker mer utredning av alternativene for hvor jernbanen skal gå i Hamar.

– Skiller byen

– Mjøsa er vel sånn for dere som byfjellene er for oss i Bergen, en veldig viktig del av byens identitet. Og kontakten mellom byen og Mjøsa er viktig. Når man følger jernbanelinjen gjennom sentrum så kan man ikke unngå å legge merke til at den skiller byen fra vannet. Og man kan forstå at byens innbyggere ønsker å benytte anledningen, når man skal bygge en ny jernbanelinje, til å vinne tilbake mest mulig kontakt med Mjøsa, som altså gikk tapt da jernbanen kom på slutten av 1800-tallet, sa Erna.

– Jeg forstår at plasseringen av en jernbane kan være med på å definere utviklingen av en by. Første gang jeg ble informert om trasévalg og viktigheten av det for Hamar, var av Knut Fangberget (Hamars varaforfører) for fem år siden. Etter det har det vært et stort lokalpolitisk og folkelig engasjement om hvor den nye jernbanestasjonen skal ligge.

– Vi må ta noen vanskelige beslutninger knyttet til traseer. Og lokalt vil man kjenne utfordringene best. Derfor har kommunens vurderinger av hvor jernbanen bør ligge vært svært viktige for oss. Det betyr at Regjeringen er positive til alternativ øst, som er kommunens prioriterte alternativ. Men, vi kan ikke vedta kommuneplanen før de uklarhetene som foreligger er løst. Vi er nødt til å utrede øst-alternativet mye bedre før planen kan vedtas.

Dermed må kommunedelplanen for Sørli – Brumunddal, gjennom Hamar, revideres.

Likevel mener Stortingspolitiker og Fremskrittsparti-topp, Tor Andre Johnsen, at Hamar-ordfører Einar Busterud allerede nå kan sette i gang å planlegge en ny strandsone i Hamar:

– Det er bare å begynne å planlegge og prosjektere og skape nydelig sørlandsidyll, midt i Innlandet. Med sammenhengende brygge langs hele vannkanten, restautranter og kaféer der folk kan mingle og se utover Mjøsa.

– En mulighet man ikke har i Gjøvik eller i Lillehammer. Nå kan Hamar virkelig bli Innlandets perle.

Artikkeltags