Her er sentrumsbutikken som vokser i et tøft marked

Kampen om interiørkundene er hard, men hos Harald K. Jørgensen på Kreativ Interiør har pilene pekt oppover siden etableringen for 20 år siden.

DEL

Sveip bildene over for å se flere motiver fra butikken.

– Før måtte vi oppsøke leverandørene. Nå har vi fått et renommé som gjør at de kommer til oss. Det er en behagelig situasjon å være i, sier Harald K. Jørgensen og smiler.

Stolt av sentrum

Byens spesialforretning innen møbler og interiør er blitt 20 år.

Kreativ Interiør ble etablert av gründerkvartetten Hans Jacob Børresen, Mogens Andresen og Marianne og Helge Sperrud tilbake i 1999.

Virksomheten startet opp i samme lokaler som i dag, men på en fjerdedel av arealet. I Vangsvegen (adressen er Østre gate 23) ville man lage en butikk som hentet inn spesialmøbler og designprodukter for hjemmet.

Lokalbefolkningen trodde etablering av en spesialforretning skulle bli kortvarig i et marked med en tøff konkurranse fra mange store møbelkjeder, men Kreativ Interiør bet seg fast.

– Forretningen ble bygget sten for sten og man var bevisst på å ikke ta noen forhastede valg, sier Jørgensen.

Han ble i 2004 hentet inn som daglig leder, og gikk etter hvert inn som deleier.

– Omsetningen har bare steget hele veien. Vi ender nok opp mot 14 millioner for 2018 når alt er gjort opp, sier Jørgensen.

– Oppgang, selv etter at IKEA etablerte seg?

– Vi ser ikke på dem som konkurrenter. Snarere tvert imot. IKEA-etableringen i Nydal har trukket mange folk til Hamar-regionen. Når de først er og handler på IKEA, så er det sikkert en del som også finner veien til Hamar sentrum og til oss. Sånn vi ser det så har etableringen vært positiv for oss alle, sier Jørgensen.

For han ligger det stolthet i å være en del av Hamar sentrum.

– Vi har fått mange tilbud om andre lokaler, i og utenfor kjøpesentrene, men vi er en sentrumsbutikk og har ingen planer om å flytte på oss.

– Vi er plassert langs hovedåren inn og ut av byen. Det i seg selv er jo gull verdt.

Kortreist krakksuksess

Jørgensen kaller forretningen for «en nisjebutikk», med design og klassikere innen møbler som hovedfokus.

– Vi reiser mye på messer. De ansatte har vært i Paris, Milano, Stockholm, København, Köln og selvsagt Oslo Design Fair. Vi prøver hele tiden å følge med på pulsen i forhold til trender og farger, og forsøker å ligge et hestehode foran konkurrentene på «det siste».

– Og vi må ha søkelys på skikkelig kundeservice og butikken må hele tiden være i utvikling. Derfor er ser vi konstant på konseptet vårt og er alltid på søken i forhold til nye leverandører og nye varer.

Rett innenfor døra ligger en av butikkens største salgssuksesser. Den er, i motsetning til mange av de andre møblene i forretningen, kortreist.

Hamarkrakken, med «Made in Hamar» preget på toppen, er produsert på en låve i Vang, av møbelsnekkeren Kjetil Nygaard.

– Originalkrakkene er nummererte. Der nærmer vi oss nå tallet 500. Ellers finnes det både barnekrakker og benker i sortimentet. Folk bruker de til alt mulig: Sofabord, sittekrakk i gangen eller sofabord, sier Jørgensen.

En lenestol som er utstilt har prislapp 90.000 kroner. Ikke akkurat IKEA-pris:

– Folk er blitt veldig bevisste på originaldesign. Og vi merker at folk har fått bedre kjøpekraft og jakter på noe helt spesielt som de vil ta inn i boligen. Samtidig er det gledelig for oss å konstatere at kundene nå også er unge mennesker som følger trendene tett.

– Så hva er trendy om dagen?

– Mange av våre modeller er gamle klassikere som overlever trendskifter, men av farger har det gått mye i blått og grønt det siste året. Sort og grått vil vare en stund til, men vi ser at tendensene nå er mer gylne og varme farger igjen.

Artikkeltags