Hekla Stålstrenga til Kønnbandfestivalen

TIL STANGE: Hekla Stålstrenger kommer til Kønnbann-festivalen i oktober.

TIL STANGE: Hekla Stålstrenger kommer til Kønnbann-festivalen i oktober. Foto:

Den nordnorsk folkrockgruppa Hekla Stålstrenger kommer til Kønnband-festivalen.

DEL

Det medler Stange kommune i en pressemelding.

- «Hekla stålstrenger» har et enormt musikalsk overskudd og formidler friske, triste, morsomme og rørende låter. Spennet i låtmaterialet er på mange måter som livet selv, spennet mellom stor glede og dypeste alvor, sier kultursjef Solbjørg Tveiten i meldingen.

Den nordnorsk folkrockgruppa Hekla Stålstrenger vandrer mellom flere musikalske sjangre, men spiller først og fremst akustisk og energisk populærmusikk inspirert av den nordnorske tradisjonsmusikken. Bandet ble etablert i 2005 som en duo med felespiller Ragnhild Furebotten og gitarist Tore Bruvoll. De to har spilt og komponert musikk sammen siden gymnastiden i Tromsø.

«Det har vært spennende å følge bandets musikalske reise fra at Ragnhild og Tore startet som duo til det bandet er i dag. Jeg hadde gleden av å studere sammen med begge to og allerede da så vi konturene av to kommende nasjonale artister» uttrykker Tveiten.

Ved siden av Bruvoll og Furebotten består Hekla Stålstrenga i dag av Trond-Viggo Solås (Brønnøysund) på kontrabass, Ole-Jakob Larsen (Tromsø) på trommer og Anne Nymo Trulsen (Målselv) som vokalist. De komponerer gjerne egen musikk til nordnorske tekster, men i tillegg har gruppa hatt et langvarig samarbeid med visesanger og komponist Ola Bremnes og dikteren Helge Stangnes. Tekstene deres har et nordnorsk lynne og en av deres største hitter, «Har du fyr» er et godt eksempel på dette. Flere av bandets seks plater har vært nominert Spellemannspris og Furebotten vant spellemannspris for sin soloplate i 2012. I 2014 ble de kåra til årets folkemusiker.

Årets Kønnband-festival arrangeres 17. – 19. oktober, og vil i år strekke seg fra torsdag til lørdag. Flere artister vil bli sluppet utover sommeren.

Artikkeltags