Stubsjøen kan skilte med 25 års erfaring fra bilverkstedsbransjen. Han er utdannet biltekniker og startet karrieren på Hamar Bil i 1996. I 2009 etablerte han eget verksted i hjembygda Stange. Grevskapet Auto ble etter hvert en suksess og virksomheten har i dag seks ansatte. For et snaut år siden åpnet han dørene til Grevskapet Auto i Nydal.

– Hvorfor valgte du å satse akkurat her ?

– Verkstedet i Stange har gått bra i mange år, og vi har flere kunder fra både Hamar og Ringsaker. Det gjorde at vi fikk lyst til å prøve oss utenfor egen kommune, forteller Stubsjøen.

– Men hvorfor ble det Nydal?

– Det henger sammen med at vi fikk tilbud om å ta over et ledig lokale her i Nydal. Dessuten er jo stedet et senter for både bilsalg og verkstedsdrift i Hamar-regionen.

Har kommet godt i gang

Stubsjøen forteller at det var en del som stusset over tidspunktet for etablering.

– Vi startet jo i et år med korona. Mange mente det var rått å åpne dørene i en tid med usikkerhet, forteller mannen, som har investert halvannen million kroner i maskiner og utstyr.

– Hvordan har det gått?

– Vi har hatt et godt oppstartsår med lite sykdom og flinke folk, og vi har grei tilgang på kunder. Jeg vil si at vi har kommet godt i gang. Men det er en tøff bransje med mange aktører i markedet.

Verkstedet til Stubsjøen har to ansatte. På kort sikt skal staben skal utvides med én person. Mye av årsaken er satsing på nye områder.

– Foreløpig er det nisjer, men vi tror det fort kan bli hovedgeskjeft, sier Stubsjøen.

Motorrens med hydrogen

57-åringen viser fram en maskin som produserer hydrogen. Grunnstoffet benytter han til å rense bensin- og dieselmotorer.

– Det er ganske vanlig å rense forbrenningsmotorer med kjemikalier. Men det er ikke så mange som benytter hydrogen. Jeg er nok en av få i Innlandet, mener Stubsjøen.

– Hvorfor bør man rense motoren?

– Alle bensin- og dieselmotorer bør renses. Spesielt gjelder det biler som benyttes til mye småkjøring. Uten rens vil motoren begynne å sote, og partikkelfilter og EGR-ventiler vil tette seg. Problemene begynner ofte ved 50.000 kilometer, forteller han.

Om fordelene sier han følgende:

900 grader

– En motorrens gjør at man slipper å bytte ut dyre deler som partikkelfilter og ventiler. Drivstofforbruket går betydelig ned og avgassene blir renere. Dessuten er det en skånsom og rimelig rensemåte.

En motorrens med hydrogen koster i underkant av 4.000 kroner. Oljeskift kommer i tillegg.

– Men hvordan foregår selve prosessen?

– Hydrogengassen tilføres motoren via bilens luftinntak. Motoren går på tomgang. Etter hvert økes forbrenningstemperaturen til rundt 900 grader, slik at motoren brennes ren. Etter behandling vil bilens ytelse gjenopprettes, forklarer Stubsjøen.

Automatgirkasser

Verkstedeieren har investert rundt 70.000 kroner for å kunne gjennomføre motorrens med hydrogen. Maskinen var på plass i fjor.

– Per nå renser vi mellom tre og seks motorer i uka, men vi regner med at dette vil øke i tiden som kommer, forteller Stubsjøen.

Han har dessuten store forventninger til at annet område – flushing av automatgirkasser. Det vil si oljeskift og rengjøring av automatgirkasser.

– Vi ser lyst på framtiden her i Nydal, forteller Stubsjøen.