Yngre løpere inntar «Gå-Joggen»

JOGGEBØLGEN: Stadig yngre løpsere vil være med på «Gå-joggen»-karusellen.

JOGGEBØLGEN: Stadig yngre løpsere vil være med på «Gå-joggen»-karusellen. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Snittalderen på deltakerne i terrengløpkarusellen «Gå-Joggen» faller. På grunn av joggebølgen.

DEL

Prosjektansvarlig Lill Frantzhus fra Bedriftsidretten i Hedmark og Oppland og Finn-Magne Nybrenna fra «Gå-Joggen» har merket seg en hyggelig tendens.

– Alderen på deltakerne i løpene våre er på vei nedover. Det skjer en forskyvning i aldersgruppene som gir flere yngre deltakere. Før var det nok de eldre løperne som utgjorde massen. Det er trolig en effekt av joggebølgen vi nå opplever i Norge, sier Nybrenna.

3.000 startende

Årlig er det rundt 3.000 starter på de 21 løpene som inngår i «Gå-Joggen»-arrangementene i Ringsaker, Hamar, Stange og Elverum.

Onsdag 5. april starter sesongen opp igjen, med et løp med start på Jernbanemuseet i Hamar, med valg av løpstraseer på enten to eller fire kilometer.

Gjennom hele våren, sommeren og høsten er det muligheter å få oppleve en stor variasjon av løp på onsdager, helt fram til det siste arrangementet på Greveløkka 4. november.

Det er 22 arrangører fra bedriftsidretten i Hedmark som sørger for det tette løpsprogrammet. I Gå-Joggen tilbys det som regel to alternative løyper, som kan variere mellom to og seks kilometer. Man kan konkurrere på tid eller delta uten tidtaking. Og ma n kan gå med staver, gå, kogge eller løpe i eget tempo.

Det lengste løpet i år er på ti kilometer (her kan man også velge en fem kilometers runde), og har start på Ringsaker videregående skole onsdag 23. august.

– Hvilket løp er det tøffeste?

– Bjørgeberg-joggen i Veldre (2,5 og 4,5 kilometer) går nesten i rett oppoverbakke, 300 meter høydeforskjell. Men den hardeste er vel motbakkeløpet i Vallset, i regi av Stange kommune, som går fra Gata og opp til Jordbærkirka (1,5 og 5 kilometer). Den er ganske tøff og en prestasjon «å skrive hemmat om», sier Nybrenna og smiler.

Sosiale medier

«Gå-Joggen» inntar de sosiale mediene for fullt i 2017.

– Nytt av året er at vi har egen Facebook-side, som fikk over hundre følgere allerede den første uken. Også har vi en Instagram-hashtag der vi kan poster bilder og folk kan tagge bildene sine med «#bedriftsidretten_hobik», slik at vi igjen kan dele de på Facebook, forklarer Frantzhus.

Og en nyhet til: I terminlista har man i år lagt inn beskrivelse av hvert løp, og hvordan man finner fram til løpene.

Artikkeltags