Gå til sidens hovedinnhold

I år blir det heldigital innsamlingsaksjon for Krafttak mot kreft: – Vi er spente, men optimistiske

Årets av Krafttak mot kreft blir heldigital og distriktssjef i Kreftforeningen Berit Jevnaker er spent på hvilke utslag dette vil gi. Etter å ha sett resultatene fra TV-aksjonen er hun imidlertid optimist og vil at alle skal vite at det som samles inn virkelig kommer til nytte.

Krafttak mot kreft er Kreftforeningens årlige innsamlingsaksjon og er Norges nest største innsamlingsaksjon.

Krafttak mot kreft foregår i mars hvert år. Normalt besøker nærmere 20 000 bøssebærere norske husstander for å samle inn penger til viktig kreftforskning og tilbud til de som er berørt av kreft. En stor andel av bøssebærerne er russ, i tillegg til bygdekvinnelag, frivilligsentraler, andre lag og foreninger og bedrifter.

I 2021 blir det som i 2020 og 2019 samlet inn penger til forskning på kreftformer som få overlever. Dette kan eksempelvis være bukspyttkjertelkreft, spiserørskreft, hjernekreft og lungekreft. Sistnevnte har det derimot blitt langt bedre prognoser for å overleve takket være at forskningen har komme lenger. Og forskning koster som kjent penger.

– Når det gjelder lungekreft er det blitt gjort store framskritt, forteller distriktssjef i Kreftforeningen Berit Jevnaker som vil at ingen skal være i tvil om at alle bidrag monner.

– Hvis alle over 18 år i Innlandet gir 16 kroner så når vi målet vårt om å samle inn 4,2 millioner kroner. Det håper jeg alle tar seg råd til. Og alle skal vite at det nytter, sier hun.

Måtte droppe dør-til-dør

Den vanligste måten å samle inn penger på, og som folk fleste er kjent med, er å gå fra dør-til-dør med bøsse slik at folk kan gi kontanter. Dette ble av smittevernhensyn droppet og planer var da å gå rundt med digitale bøsser der bøssebærerne skulle være utstyrt med en svær QR-kode som kunne scannes fra meters avstand, nettopp for å unngå nærkontakt. Så dukket det opp varianter av det muterte viruset.

– Da vurderte vi det dithen at det var for stor risiko å gå rundt på denne måten, sier Jevnaker.

Dermed blir årets versjon av innsamlingsaksjonen heldigital.

– Det gjør at vi er veldig spent på resultatet i år, men jeg er optimistisk. TV-aksjonen var også heldigital og det gikk veldig bra, sier Jevnaker.

Mange med på laget

Innsamlingsaksjonen er helt avhengig av gode støttespillere som bidrar til å spre budskapet, og de er mange som er med på laget.

– Vi hadde jo rekruttert mange som bøssebærere, men nå får de i stedet oppgaven med å spre budskapet på sosiale medier. Hvis alle deler med ti personer vil det jo bli et stort nettverk, forteller Celina Børresen fra Katta-russen.

Storhamar-russen er også med, men hadde ikke anledning til å være med på seansen i Strandgateparken. Det samme gjaldt yngresgruppa i HamKam.

– På CC markerer vi Krafttak mot kreft fra torsdag til lørdag og vi gir en krone for hver kunde som er innom senteret disse dagene. Alle butikkene vil også bli utstyrt med QR-koder i inngangspartiet. Dessverre får vi på grunn av omstendighetene ikke arrangert noen konsert slik vi pleier, sier senterkoordinator Christine Bergli Johansen.

Vang bygdekvinnelag er vanligvis aktive med bøssene sine når det er innsamlingsaksjon, men blir i år bidragsytere i synlighetskampanjen.

– Vi kommer til å stå på Spar Vik i Vang med plakater og det hele, og informere folk hvordan de kan gi penger, sier Kirsten Hveberg.

– Som Hamars største restaurant vet vi at vi kan bidra og vi har samarbeidet med Kreftforeningen lenge nå. Hos oss vil de ansatte opplyse gjestene om aksjonen og det vil stå en QR-kode på bordet. Vi har allerede startet med dette og har fått god respons. Mange tar fram telefonen og ønsker å bidra, sier restaurantsjef på O'Learys , Paul Vaca Meneses.

Denne type bevisstgjøring gleder Jevnaker.

– En QR-kode alene hjelper lite. Uten aktivitet skjer det ikke, noe sier hun.

Krafttak mot kreft pågår i perioden 6. - 14. mars.