Gå til sidens hovedinnhold

Ingeniøren Eirik har alltid ønsket å starte for seg selv, men så ikke for seg å havne i denne bransjen - nå fyller butikken fem år

Ingeniøren Eirik Løvoll har alltid tenkt at han ville drive noe eget, men at det skulle bli blomsterbutikk så han ikke for seg. I disse dager fyller ATH Flora Design fem år og nå har han fått så trua på gågata at han har fornyet leiekontrakten.

I 2016 startet Løvoll opp ATH Flora Design sammen med samboer Anne Turid Hindenes i samme lokaler som Hamar Blomsterdesign hadde vært i på Kvartal 48. Hindenes var ansatt i denne butikken som gikk konkurs, så at hun skulle bli å finne videre i bransjen var ikke så overraskende. At samboer Eirik skulle involvere seg i denne type butikk var det nok ikke så mange som forutså. Ikke han selv heller egentlig.

Reiser verden rundt

Vestlendingen er nemlig ingeniørutdannet og jobber i all hovedsak med båter. Det kan være oppdrag i Norge, slik han er på i disse dager, eller for eksempel i Mexico hvor han har vært ved et par anledninger. Kort sagt, han møter opp der han får beskjed om. Det har vært litt mer utfordrende det siste året.

– Jeg har reist like mye, men det har vært veldig mye mer tidkrevende ettersom jeg må sitte i karantene ved hjemkomst hver gang, forteller han.

Han innrømmer at det å jobbe på svære båtmotorer ikke har så stor overføringsverdi til driften av blomsterbutikken.

– Det er ikke akkurat så mye organisk jeg er vant til å jobbe med, men jeg har alltid hatt lyst til å drive noe sjøl. At jeg skulle havne i denne bransjen så jeg derimot ikke for meg, sier han.

Det var da den forrige driveren måtte gi seg at yrkesretningen til Løvoll tok en uventet vending.

– Anne Turid jobbet i den forrige butikken og hun hadde blitt lagt merke til. Det ble et hull i bransjen når den ble nedlagt, så da ble vi kontaktet og spurt om vi var interessert i å starte opp. Og nå er vi altså fem år, sier Løvoll som lar de som virkelig har peiling på faget, altså alle andre enn han sjøl, stå for produksjon og kundeanbefalinger.

– Jeg har ikke peiling på faget, så prøver å bidra med kundeperspektiv. Hvis de ansatte her klarer å få meg til forstå ting, så kan de klarer det med kundene også. I tillegg synes jeg det er viktig at de ansatte ikke skal sitte fast i administrative oppgaver, for det går utover faget. Den delen tar jeg meg av og det er en fin rollefordeling, sier han.

Var i tenkeboksen

Med flere attraktive lokaler ledig i bybildet måtte Løvoll og Hindenes i tenkeboksen med tanke på videre lokalisering når den opprinnelig leiekontrakta på Kvartal 48 gikk mot slutten.

– Hovedtanken år var at Hamar kan ikke ha en gågate uten blomsterbutikk. En gågate må ha en blomsterbutikk. Likevel så er det mange ambisiøse gårdeiere i byen, og fortsatt noen premiumlokaler tilgjengelig rundt om i sentrum. Vi kunne ikke fortsette leien uten å kartlegge mulighetene som vi har. Byen skal utvikles av både gårdeiere og oss leietakerne, og vi ville ikke tegne videre uten å få et inntrykk av å ha en huseier som har nok innsikt i Hamar til å forstå at vi er en leietaker som gir gass. Man må føle seg på lag. Heldigvis landet vi på en videreført avtale der vi er, for utover året ble det mer og mer viktig for oss å drive en gågateblomsterbutikk, og skape en torgfølelse i gata. Og vi trives jo veldig godt her. Det har skjedd mye i denne delen av gågata og det er hyggelig å være en del av dert miljøet, sier de.

Jobbet med synlighet

I en god stund etter at de tok over lokalene kom det stadig folk innom som uttrykte overraskelse over at det fortsatt var en blomsterbutikk der. Nedleggelsen av den forrige hadde folk fått med seg, men ikke etableringen av den nye. Dermed måtte de få den snøballen til å rulle igjen. Der har sosiale medier vært nyttige, særlig gjennom pandemiåret. Da flyttet de også det meste av varebeholdningen ut på gata.

– Vi har blitt veldig mye flinkere til å poste ting på sosiale medier for å vise hva vi driver med. Og vi merket i fjor at dette med nettbutikk og tilgjengelighet på sosiale medier ble viktigere. Det samme gjaldt budtjenesten, for når folk ikke fikk ses så mye ble de flinkere til å sende blomster til hverandre. Etter hvert begynte stadig flere å spørre etter frø for å kunne plante sjøl, så da tok vi inn det. Gjennom fjoråret klarte vi å opprettholde salget sjøl om det var veldig krevende å planlegge. Vi kunne egentlig ikke planlegge lengre fram i tid enn en dag, sier Løvoll som også er styreleder i Hamar Sentrum AS.

Han synes det er en fin utvikling i sentrumskjernen nå.

– Det er sånn at vi føler også fortsatt ferske som butikkdrivere, men det er mange butikker rundt her som faktisk er nyere enn oss. Det er blitt en ny giv i sentrum, avslutter han.