Jensen vil bruke sidevegsbommer som forhandlingskort for statsbudsjettet

KJEMPER MOT BOM: Tor André Johnsen (f.v.), Siv Jensen og Lars Svendstad er samstemte i at innkrevingen av bompenger på sidevegene, som bommen på Bergshøgda i bakgrunnen her, må stanses.

KJEMPER MOT BOM: Tor André Johnsen (f.v.), Siv Jensen og Lars Svendstad er samstemte i at innkrevingen av bompenger på sidevegene, som bommen på Bergshøgda i bakgrunnen her, må stanses. Foto:

Frp-leder Siv Jensen mener at innkrevingen av bompenger på sidevegsbommene på Bergshøgda og Vien må utsettes i to år. Når forhandlingene om neste års statsbudsjett skal i gang, lover hun at sidevegsbommer blir tema.

DEL

(Ringsaker Blad) – Det skal i realiteten være mulig å kjøre bomfritt. Man kan velge en bedre og raskere veg med bom eller man skal kunne velge et alternativ. Da er det feil å blokkere den alternative vegen med bom.

Det sier Frp-leder Siv Jensen når hun onsdag ettermiddag besøker sidevegsbommen ved Bergshøgda sammen med stortingsrepresentant Tor André Johnsen og kommunestyrerepresentant i Ringsaker Lars Svendstad.

Det er omtrent akkurat ett år siden nevnte Johnsen og partikollega Truls Gihlemoen sto på samme sted og jublet over at regjeringen ba om at alle vegprosjekter skulle gjennomgås på nytt med formål om å fjerne sidevegsbommene. Siden den gang har mye vært diskutert og Frp har gått ut av regjeringen, men nå er bommene på Bergshøgda og Vien i drift.

Nå er det Knut Arild Hareide (KrF) som er samferdselsminister og som skal være med å ta en avgjørelse for bommenes framtid.

– Jeg synes det er uklart hva Hareide mener. De skyver dette foran seg. Bom på sideveg er en uting og vi må få til en løsning her, sier Jensen.

Vil bringe saken til forhandlingsbordet

Jensen er klar på at Frp er like ihuga i kampen mot bompenger som tidligere. Signalene de har fått er fortsatt at Granavoldenplattformen legges til grunn selv om Frp er ute av regjeringen.

– Og der var bomfrie sideveger en seier for Frp den gang, sier Jensen.

Etter at Frp forlot regjeringen, sitter en mindretallsregjering med Høyre, KrF og Venstre igjen og trenger støtte for å få gjennom neste års statsbudsjett. I disse forhandlingene vil blant annet sidevegsbommer bli tema. Både Jensen og Johnsen er klare på at man i første omgang må utsette innkrevingen i to år som en prøveordning.

– Vi vil ta med dette når vi setter oss for å forhandle om budsjettet for 2021, og da er det ingen grunn for å komme med unnskyldninger. Vi tar med et toårsperspektiv til forhandlingsbordet. Vi skal gjøre vårt gjennom å forhandle godt, sier Jensen.

FORHANDLINGSKORT: Siv Jensen, her med Tor André Johnsen, forteller at sidevegsbommer vil bli tema i årets budsjettforhandlinger.

FORHANDLINGSKORT: Siv Jensen, her med Tor André Johnsen, forteller at sidevegsbommer vil bli tema i årets budsjettforhandlinger. Foto:

– 99 biler på ti minutter på mindre sideveg

Johnsen og Svendstad er glad for støtten de opplever fra sentralt hold i sin kamp mot bommene.

– Jeg tror Hareide føler presset. Jeg er glad for at ledelsen i Frp bistår i å øke trykket på saken, sier Johnsen, som ikke ser noen grunn til at man ikke kan utsette innkrevingen, og viser til at det har blitt gjort fram til januar på riksveg 3/25.

– Men det er ikke nok å utsette med et halvt år, sier Jensen.

Johnsen forteller at han har fått flere rapporter om økt trafikk på de mindre vegene etter sidevegsbommene ble satt opp.

– En hadde telt 99 biler på ti minutter i Frøbergsvegen. Trafikken forplanter seg ut på de mindre vegene så lenge sidevegsbommene er i drift, sier han.

Og selv om det er en stund til budsjettet skal legges fram fortsatt, er Jensen helt sikker på at hun ikke vil glemme å ta med denne saken før forhandlingene.

– Tor André vil minne meg på dette, det er jeg helt sikker på. Han lar ikke en eneste sak som omhandler Hedmark passere. Han er en Duracell-kanin, smiler hun, og fortsetter:

– Han gjør en utmerket jobb for fylket sitt.

Artikkeltags