– Innspillene må komme nå

BER DISEN KOMME PÅ BANEN: Geir Bjørnar Smebye ber Disen Hageby vel komme på banen med synspunkter innenfor korridor øst. Det er ikke leder Audun Jensen med på. Foto: Jan M. Frengstad

BER DISEN KOMME PÅ BANEN: Geir Bjørnar Smebye ber Disen Hageby vel komme på banen med synspunkter innenfor korridor øst. Det er ikke leder Audun Jensen med på. Foto: Jan M. Frengstad

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Geir Bjørnar Smebye oppfordrer Disen Hagebys Vel til å komme på banen i forhold til trasévalget innenfor korridor øst.

DEL

Sist helg kom Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone med en nytt utspill om jernbanetraseen i korridor øst. De mener at denne kan legges i kant med Åkersvika, og dermed spare bebyggelsen, men de møter motbør fra Disen Hagebys Vel.

Leder Audun Jensen sier til HA at han vil vente på flere fakta fra jernbaneverket og at Disen/Børstad blir sterkt berørt uansett trasévalg i øst.

Smebye på sin side mener at Jensen og oppsittere på Disen må komme på banen nå.

– Jernbaneverket skal nå finne én trasé innenfor hver av de tre korridorene. Når denne traseen er lagt, så er det for sent å komme med sine forslag. Derfor er det nå disse forslagene må komme, sier han.

Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone framholder at de ikke jobber mer aktivt for korridor øst enn for midt.

– Det eneste vi vil og som er vårt mandat er å sørge for at jernbanen ikke legges i strandsonen i korridor vest, sier han.

Smebye forstår engasjementet på Disen, men mener at de må forsøke å finne løsninger med flest fordeler, for uansett hvor jernbane ender, så vil det få negative konsekvenser for flere.

– Vi mener imidlertid at midt og øst har flest fordeler.

Audun Jensen, leder i Disen Hageby vel er ikke enig med Smebye.

– Vi kjøper ikke disse argumentene. Vi står klart på vårt standpunkt om at vi venter på utredningen og at vi i utgangspunktet ikke vil ha jernbanen over østbyen og Disen, slik som de ikke vil ha den i strandsonen, sier Jensen.

Han mener at hvilken som helst trasé innenfor korridor øst vil ødelegge Disen på en eller annen måte.

Vel-lederen kjøper heller ikke argumentet med at trasévalget nå blir hogget i stein.

– Etter utredningene vil det bli høringsrunder og det er fortsatt veldig mange x-faktorer som må opp i lyset før vi kan si det ene eller andre. Vi ønsker å vise respekt for fagpersonene som nå jobber med dette og skal komme med sine utredninger, sier Jensen til Hamar Dagblad.

Artikkeltags